De sluiting van de 282-jaar oude groep, gevestigd in Newcastle, illustreert opnieuw de moeilijke situatie in de maritieme sector. Vooral het olietankersegment, waaronder Euronav, wordt hard getroffen. Al sinds de zomer van 2010 varen deze tankers met verlies.

Maar ook het transport van droge bulk - de specialiteit van Stephenson Clarke (en CMB) - lijdt onder het overaanbod. Hoewel de Belgische CMB-groep momenteel goed stand houdt dankzij zijn langetermijncontracten, maar de blijvende daling van de vrachttarieven zal onvermijdelijk wegen op de resultaten. De Baltic Dry Index, die de vrachttarieven voor droge-bulkschepen weergeeft, is sinds begin dit jaar 55% gezakt. Dit is het vierde jaar in de voorbije vijf jaar dat deze index is gezakt.

Zelfs het van oudsher zeer dynamische containersegment staat onder druk door een combinatie van een sterk stijgend aanbod van schepen besteld net voor de crisis, en een vraag die zakt door de wereldwijde economische vertraging.

Bovendien staan de conjunctuurindicatoren op meer stormweer. China liet weten dat zijn import en export in juli minder sterk is gestegen dan verwacht (met respectievelijk 4,7% en 1% tegenover juli vorig jaar). Het is net China, de tweede grootste economie ter wereld, die de voorbije jaren de belangrijkste motor was voor de import van grondstoffen (droge bulk en olie) en de export van goederen (containers). Voor vele transporteurs is overleven nu de prioriteit in plaats van winsten. Een missie waarin het management van Stephenson Clarke Shipping niet in is geslaagd.

Cédric Boitte

www.accioz.be

De sluiting van de 282-jaar oude groep, gevestigd in Newcastle, illustreert opnieuw de moeilijke situatie in de maritieme sector. Vooral het olietankersegment, waaronder Euronav, wordt hard getroffen. Al sinds de zomer van 2010 varen deze tankers met verlies.Maar ook het transport van droge bulk - de specialiteit van Stephenson Clarke (en CMB) - lijdt onder het overaanbod. Hoewel de Belgische CMB-groep momenteel goed stand houdt dankzij zijn langetermijncontracten, maar de blijvende daling van de vrachttarieven zal onvermijdelijk wegen op de resultaten. De Baltic Dry Index, die de vrachttarieven voor droge-bulkschepen weergeeft, is sinds begin dit jaar 55% gezakt. Dit is het vierde jaar in de voorbije vijf jaar dat deze index is gezakt. Zelfs het van oudsher zeer dynamische containersegment staat onder druk door een combinatie van een sterk stijgend aanbod van schepen besteld net voor de crisis, en een vraag die zakt door de wereldwijde economische vertraging.Bovendien staan de conjunctuurindicatoren op meer stormweer. China liet weten dat zijn import en export in juli minder sterk is gestegen dan verwacht (met respectievelijk 4,7% en 1% tegenover juli vorig jaar). Het is net China, de tweede grootste economie ter wereld, die de voorbije jaren de belangrijkste motor was voor de import van grondstoffen (droge bulk en olie) en de export van goederen (containers). Voor vele transporteurs is overleven nu de prioriteit in plaats van winsten. Een missie waarin het management van Stephenson Clarke Shipping niet in is geslaagd.Cédric Boittewww.accioz.be