De daling van de Dow Jones mag beperkt worden genoemd. Met 13 punten oftewel nog geen 0,1%. Maar waar de pessimisten vooral naar kijken is de ontwikkeling van de Dow Jones Transport Index.

Die moet een voorloper zijn van de ontwikkeling van de Dow Jones Industrial. Vrijdag nadat de handel net was begonnen stond deze index op een verlies voor de week van 5,7%. Een serieuze correctie.

In een markt die zit te wachten op een grote daling van de aandelen natuurlijk een headline. Voeg daarbij de mogelijkheid tot een oorlog in Korea en een afzwakkende groei, gezien de cijfers over de werkgelegenheid, en er ontstaat een "perfect storm" voor een daling van de Dow Jones met 10%.

Maar ondanks dit alles wist de Transportindex zich in de loop van de dag te herstellen waardoor het weekverlies uitkwam op "slechts" 3,5%.

De reden voor ook een herstel van de Dow Jones met het al eerder gememoreerde kleine verlies voor de week. Ook de ontwikkeling van de bredere S&P500 index zorgt niet voor veel angst.

Technische analisten stelden dat de 1540 moest worden " gehouden". En na in het eerste uur van vrijdag er rond te hebben genoteerd kon ook deze index uiteindelijk met een beperkt verlies 1% afsluiten.

Niet vreemd dat in de Amerikaanse nieuwsmedia de vraag ook werd gesteld wanneer er nu een correctie komt in deze meest gehate stijging ooit.

Het antwoord is even simpel als nietszeggend. Wat deze aandelenmarkt naar beneden zal brengen is iets

wat we nu nog niet weten.

De bekende problemen (economie, fiscaal tekort, Korea, onrust in Europa) hebben hoegenaamd geen enkele invloed meer op de beurskoersen.

De daling van de Dow Jones mag beperkt worden genoemd. Met 13 punten oftewel nog geen 0,1%. Maar waar de pessimisten vooral naar kijken is de ontwikkeling van de Dow Jones Transport Index. Die moet een voorloper zijn van de ontwikkeling van de Dow Jones Industrial. Vrijdag nadat de handel net was begonnen stond deze index op een verlies voor de week van 5,7%. Een serieuze correctie. In een markt die zit te wachten op een grote daling van de aandelen natuurlijk een headline. Voeg daarbij de mogelijkheid tot een oorlog in Korea en een afzwakkende groei, gezien de cijfers over de werkgelegenheid, en er ontstaat een "perfect storm" voor een daling van de Dow Jones met 10%. Maar ondanks dit alles wist de Transportindex zich in de loop van de dag te herstellen waardoor het weekverlies uitkwam op "slechts" 3,5%. De reden voor ook een herstel van de Dow Jones met het al eerder gememoreerde kleine verlies voor de week. Ook de ontwikkeling van de bredere S&P500 index zorgt niet voor veel angst. Technische analisten stelden dat de 1540 moest worden " gehouden". En na in het eerste uur van vrijdag er rond te hebben genoteerd kon ook deze index uiteindelijk met een beperkt verlies 1% afsluiten. Niet vreemd dat in de Amerikaanse nieuwsmedia de vraag ook werd gesteld wanneer er nu een correctie komt in deze meest gehate stijging ooit. Het antwoord is even simpel als nietszeggend. Wat deze aandelenmarkt naar beneden zal brengen is iets wat we nu nog niet weten. De bekende problemen (economie, fiscaal tekort, Korea, onrust in Europa) hebben hoegenaamd geen enkele invloed meer op de beurskoersen.