Opkomende markten worden nadeel in plaats van voordeel

Na DSM kwam ook Unilever met een “winstwaarschuwing”. Was het eerst een voordeel om winst te halen uit opkomende markten, nu lijkt het volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer een nadeel.

Analisten openenden hun spreadsheets en zochten naar bedrijven die ook “exposure” in opkomende markten hadden. En Philips kwam daar als een van de belangrijkste naar voren waardoor de koers van het aandeel onder druk stond.

Redenen om nu alle aandelen door te lopen en te controleren op hun “emerging markets” risk? Dat kan maar of het zinvol is blijft de vraag. Immers het simpel stellen dat men risico loopt is niet voldoende.

Bedrijven kunnen ook profiteren van de lagere wisselkoersen in opkomende markten. Het is dan ook niet direct simpel vast te stellen. We moeten daarvoor gaan wachten op de resultaten over het derde kwartaal die over een tweetal weken losbarsten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content