Althans zo zou men de verhalen van Niek Hoek van Delta Lloyd en Jan Hommen van ING mogen interpreteren. Natuurlijk vermeden zij het woord optimistisch ook. Maar ze hekelden duidelijk het overdreven pessimisme, zo stelde Wilfried Steentjes.

Hommen's optreden was qua performance wellicht niet sterk maar de boodschap was duidelijk. ING is een sterk bedrijf met een goede balans en een goed potentieel om geld te verdienen.

Het interview in het programma NOVA had duidelijk niet zomaar plaats. De koers van ING was de afgelopen week weer met een derde gedaald.

Terecht wees Hommen erop dat de daling van ING niet bedrijfsspecifiek was. De gehele verzekeringssector wereldwijd verloor fors terrein.

Dit vooral door de situatie rondom AIG. In de verzekeringssector vreest men ook een domino-effect. Vele dwarsverbanden zijn er tussen de diverse verzekeringsmaatschappijen.

Men herverzekert polissen of verzekert samen een bepaald object.
Als er een maatschappij omvalt dan moet de ander vaak dieper in de buidel tasten.

Natuurlijk kan het optreden alleen van Hommen niet zorgen voor een ommekeer. Maar het is volgens Wilfried Steentjes natuurlijk verstandig aan het verhaal te denken voordat men aandelen in ING verkoopt.

De topman van Delta Lloyd Hoek had een goed optreden in het praatprogramma Pauw en Witteman. Weliswaar had het niet beursgenoteerde Delta-Lloyd een verlies gemaakt maar had dat onder andere als oorzaak de schikking met de woekerpolis en derhalve niet direct met de kredietcrisis te maken.

Hoek wees erop dat het beeld dat we in de ernstigste crisis zitten sinds de 30er jaren van de vorige eeuw wat overdreven is. Terecht wees hij erop dat de 2e wereldoorlog een veel slechtere periode was.

De huidige crisis wordt wel heel sterk gevolgd door de media. En daarbij gebruikt men veel schrikbeelden. Wie de moeite neemt om te kijken naar hetgeen in de reële economie gebeurt ziet volgens Wilfried Steentjes een beeld dat niet zo somber is. Nog altijd staan (werkende) automobilisten in de file. En nog altijd worden er breedbeeldtelevisies verkocht.

Restaurants die wellicht in oktober/november minder bezoekers kregen zien de omzetten alweer toenemen. Dit soort gegevens kunnen nog niet in harde cijfers worden weergegeven maar het is het gevoel dat bij meer analisten leeft.

De aandelenbeurzen laten een dramatische ontwikkeling zien. Bedrijven spelen hierop in door voorraden terug te brengen en ook te snijden in de personeelskosten.

Maar dat mag nog volgens Wilfried Steentjes altijd worden gezien als een primaire reactie. Als echter blijkt dat de economische afkoeling minder ernstig is dan men nu verwacht zullen de voorraden weer moeten worden opgebouwd.

Wanneer dat is valt natuurlijk niet te voorspellen. Immers economie is geen machine waar men aan een knopje draait en dan werkt het weer. Doemdenken is gemakkelijk maar het kan overdreven worden. Dat is eigenlijk de boodschap van Hommen en Hoek, aldus nog Steentjes.

Althans zo zou men de verhalen van Niek Hoek van Delta Lloyd en Jan Hommen van ING mogen interpreteren. Natuurlijk vermeden zij het woord optimistisch ook. Maar ze hekelden duidelijk het overdreven pessimisme, zo stelde Wilfried Steentjes.Hommen's optreden was qua performance wellicht niet sterk maar de boodschap was duidelijk. ING is een sterk bedrijf met een goede balans en een goed potentieel om geld te verdienen. Het interview in het programma NOVA had duidelijk niet zomaar plaats. De koers van ING was de afgelopen week weer met een derde gedaald. Terecht wees Hommen erop dat de daling van ING niet bedrijfsspecifiek was. De gehele verzekeringssector wereldwijd verloor fors terrein. Dit vooral door de situatie rondom AIG. In de verzekeringssector vreest men ook een domino-effect. Vele dwarsverbanden zijn er tussen de diverse verzekeringsmaatschappijen.Men herverzekert polissen of verzekert samen een bepaald object. Als er een maatschappij omvalt dan moet de ander vaak dieper in de buidel tasten. Natuurlijk kan het optreden alleen van Hommen niet zorgen voor een ommekeer. Maar het is volgens Wilfried Steentjes natuurlijk verstandig aan het verhaal te denken voordat men aandelen in ING verkoopt. De topman van Delta Lloyd Hoek had een goed optreden in het praatprogramma Pauw en Witteman. Weliswaar had het niet beursgenoteerde Delta-Lloyd een verlies gemaakt maar had dat onder andere als oorzaak de schikking met de woekerpolis en derhalve niet direct met de kredietcrisis te maken. Hoek wees erop dat het beeld dat we in de ernstigste crisis zitten sinds de 30er jaren van de vorige eeuw wat overdreven is. Terecht wees hij erop dat de 2e wereldoorlog een veel slechtere periode was. De huidige crisis wordt wel heel sterk gevolgd door de media. En daarbij gebruikt men veel schrikbeelden. Wie de moeite neemt om te kijken naar hetgeen in de reële economie gebeurt ziet volgens Wilfried Steentjes een beeld dat niet zo somber is. Nog altijd staan (werkende) automobilisten in de file. En nog altijd worden er breedbeeldtelevisies verkocht. Restaurants die wellicht in oktober/november minder bezoekers kregen zien de omzetten alweer toenemen. Dit soort gegevens kunnen nog niet in harde cijfers worden weergegeven maar het is het gevoel dat bij meer analisten leeft. De aandelenbeurzen laten een dramatische ontwikkeling zien. Bedrijven spelen hierop in door voorraden terug te brengen en ook te snijden in de personeelskosten. Maar dat mag nog volgens Wilfried Steentjes altijd worden gezien als een primaire reactie. Als echter blijkt dat de economische afkoeling minder ernstig is dan men nu verwacht zullen de voorraden weer moeten worden opgebouwd. Wanneer dat is valt natuurlijk niet te voorspellen. Immers economie is geen machine waar men aan een knopje draait en dan werkt het weer. Doemdenken is gemakkelijk maar het kan overdreven worden. Dat is eigenlijk de boodschap van Hommen en Hoek, aldus nog Steentjes.