Omzetevolutie blijft probleem bij Yahoo

Yahoo maakte gisteren meevallende resultaten bekend, die onmiddellijk tot gevolg hadden dat de koers van het aandeel in de nabeurshandel ging stijgen. De koerswinst bedraagt zowat 5%.

Het internetbedrijf heeft de winstgevendheid verhoogd door banen te schrappen en door het afstoten van niet-populaire internetdiensten. Het probleem van Yahoo is echter dat het de omzet zal moeten opschroeven.

Er worden wel meer bedrijven met dit probleem geconfronteerd, want in het heetst van de crisis werd volop in de kosten gesnoeid om de winstgevendheid in de mate van het mogelijke veilig te stellen. Bij Yahoo stelt het probleem zich zelfs nog scherper dan elders.

Carol Bartz, Yahoo’s derde chief executive sinds juni 2007, staat voor de moeilijke opgave om een oplossing voor het probleem van de tanende omzet te bedenken. Het economisch herstel kan uiteraard een handje toesteken, maar zal waarschijnlijk niet volstaan.

Tijdens het derde kwartaal verdrievoudigde de omzet op kwartaalbasis ruimschoots, terwijl de omzet voor het derde kwartaal op rij met minstens 12% daalde.

Dit betekent dat de resultaten van Yahoo toch enigszins gerelativeerd moeten worden.

Blijkbaar gelooft de beurs toch in herstel van de omzetgroei, getuige het feit dat de resultaten goed werden onthaald.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content