Voor het overige gebeurde er op de Europese beurzen niet zo heel veel, de belangrijkste indices bleven dicht bij het slotniveau van afgelopen vrijdag.

De Euro Stoxx 50 verloor minder dan een half procent, de BEL 20 beperkte het verlies tot minder dan een kwart procent. Solvay en vooral AB-InBev waren opvallende dalers binnen de index.

Licht lagere omzet Spadel

Spadel maakte onlangs resultaten over boekjaar 2011-2012 bekend. Dit waren de hoogtepunten:

Omzet

De geconsolideerde netto?omzet, exclusief accijnzen en ecotaksen, bedroeg 101,5 miljoen euro voor het volledige eerste semester, een daling van 1,5% tegenover 2011.

Deze lichte daling van de omzet is het resultaat van een gespannen economische context, een sterke concurrentiële druk van hard discount en private labels en dit ondanks verschillende initiatieven inzake productinnovaties en een publi?promotionele dynamiek van het geheel van de merken van de groep.

In België is de verkoop stabiel gebleven in vergelijking met vorig jaar ondanks een afname (?1,1% in waarde en ?2,1% in volume) van de totale markt van natuurlijk mineraalwater.

Het marktaandeel in waarde van Spa Reine is gestegen wat duidt op de juistheid van de nieuwe positionering van het merk en op de efficiëntie van haar commercieel dynamisme.

Echter, de bruisende waters zien hun marktaandeel in waarde licht achteruitgaan als gevolg van de druk op de prijzen in die categorie.

In Nederland gaat het volume erop achteruit t.o.v. vorig jaar.

Eén van de oorzaken is ongetwijfeld de concurrentie van eerste prijs producten die het marktaandeel beïnvloeden. Als marktleider, hebben zowel Spa Reine als Spa bruis geïnnoveerd met de lancering van nieuwe formaten (2 liter en 1 liter) als antwoord op de behoeften van de consumenten.

De ambitie van Spadel bestaat erin de markt verder te ontwikkelen en om haar profitabiliteit te herstellen om zo haar innovatiedynamiek verder te zetten. De eerste tekenen van dit plan zijn bemoedigend.

Bedrijfsresultaat

De operationele cash?flow (EBITDA) eind juni 2012 bedroeg 12,2 miljoen euro ten opzichte van 15,1 miljoen euro in 2011

Het operationeel resultaat (EBIT) bedraagt 6,5 miljoen euro, 31 % minder in vergelijking met 2011.

De daling van het operationeel resultaat vloeit voort uit een daling van de verkochte eenheden (?4,3%), meer bepaald op de Nederlandse markt.

Het operationeel resultaat werd eveneens aangetast door de specifieke niet terugkerende lasten verbonden aan logistieke en operationele optimaliseringprojecten, alsook door de ontwikkelingskosten van nieuwe producten.

De kosten van verpakkingsgrondstoffen en ingrediënten voor limonades zoals de sappen en aroma's zijn zeer hoog en wegen ook door op de resultaten van de groep.

Nettoresultaat

De nettowinst op het einde van het eerste semester bedroeg 4,7 miljoen euro, ten opzichte van 6,1 miljoen euro in 2011.

Voor het overige gebeurde er op de Europese beurzen niet zo heel veel, de belangrijkste indices bleven dicht bij het slotniveau van afgelopen vrijdag. De Euro Stoxx 50 verloor minder dan een half procent, de BEL 20 beperkte het verlies tot minder dan een kwart procent. Solvay en vooral AB-InBev waren opvallende dalers binnen de index. Licht lagere omzet Spadel Spadel maakte onlangs resultaten over boekjaar 2011-2012 bekend. Dit waren de hoogtepunten: Omzet De geconsolideerde netto?omzet, exclusief accijnzen en ecotaksen, bedroeg 101,5 miljoen euro voor het volledige eerste semester, een daling van 1,5% tegenover 2011. Deze lichte daling van de omzet is het resultaat van een gespannen economische context, een sterke concurrentiële druk van hard discount en private labels en dit ondanks verschillende initiatieven inzake productinnovaties en een publi?promotionele dynamiek van het geheel van de merken van de groep. In België is de verkoop stabiel gebleven in vergelijking met vorig jaar ondanks een afname (?1,1% in waarde en ?2,1% in volume) van de totale markt van natuurlijk mineraalwater. Het marktaandeel in waarde van Spa Reine is gestegen wat duidt op de juistheid van de nieuwe positionering van het merk en op de efficiëntie van haar commercieel dynamisme. Echter, de bruisende waters zien hun marktaandeel in waarde licht achteruitgaan als gevolg van de druk op de prijzen in die categorie. In Nederland gaat het volume erop achteruit t.o.v. vorig jaar. Eén van de oorzaken is ongetwijfeld de concurrentie van eerste prijs producten die het marktaandeel beïnvloeden. Als marktleider, hebben zowel Spa Reine als Spa bruis geïnnoveerd met de lancering van nieuwe formaten (2 liter en 1 liter) als antwoord op de behoeften van de consumenten. De ambitie van Spadel bestaat erin de markt verder te ontwikkelen en om haar profitabiliteit te herstellen om zo haar innovatiedynamiek verder te zetten. De eerste tekenen van dit plan zijn bemoedigend. Bedrijfsresultaat De operationele cash?flow (EBITDA) eind juni 2012 bedroeg 12,2 miljoen euro ten opzichte van 15,1 miljoen euro in 2011 Het operationeel resultaat (EBIT) bedraagt 6,5 miljoen euro, 31 % minder in vergelijking met 2011. De daling van het operationeel resultaat vloeit voort uit een daling van de verkochte eenheden (?4,3%), meer bepaald op de Nederlandse markt. Het operationeel resultaat werd eveneens aangetast door de specifieke niet terugkerende lasten verbonden aan logistieke en operationele optimaliseringprojecten, alsook door de ontwikkelingskosten van nieuwe producten. De kosten van verpakkingsgrondstoffen en ingrediënten voor limonades zoals de sappen en aroma's zijn zeer hoog en wegen ook door op de resultaten van de groep. Nettoresultaat De nettowinst op het einde van het eerste semester bedroeg 4,7 miljoen euro, ten opzichte van 6,1 miljoen euro in 2011.