De voorbije zes maanden realiseerde Nestlé een organische groei van 6,6% wat hoger is dan de consensus (6,3%). Deze groei is ook beter dan bij Danone (5,9%) en P&G (3%). Hoewel de drie groepen het even goed doen in de groeilanden, profiteerde Nestlé van betere resultaten in Europa (omzet +2,4%) en Noord-Amerika (omzet +5,7%) dankzij hogere prijzen en nieuwe productlanceringen.

De hogere prijzen deden de verkopen toenemen met 3,7% terwijl het volume steeg met 2,9%. Op die manier kon Nestlé de hogere grondstofkosten (met name van landbouwproducten) compenseren. De nettowinst steeg met 8,9% tot 5,1 miljard Zwitserse frank.

De tweede jaarhelft wordt volgens Nestlé wel moeilijker. Dit blijkt uit het feit dat de groeivooruitzichten van de omzet voor het volledige jaar gehandhaafd blijven op 5 à 6% (terwijl de omzet in de eerste jaarhelft met 6,6% is gegroeid). De sterk toegenomen landbouwprijzen - een gevolg van de droogte in de VS - zal immers wegen op de uitgaven van consumenten en op de winstmarge van de voedingsgroepen.

Cédric Boitte

www.accioz.be

De voorbije zes maanden realiseerde Nestlé een organische groei van 6,6% wat hoger is dan de consensus (6,3%). Deze groei is ook beter dan bij Danone (5,9%) en P&G (3%). Hoewel de drie groepen het even goed doen in de groeilanden, profiteerde Nestlé van betere resultaten in Europa (omzet +2,4%) en Noord-Amerika (omzet +5,7%) dankzij hogere prijzen en nieuwe productlanceringen.De hogere prijzen deden de verkopen toenemen met 3,7% terwijl het volume steeg met 2,9%. Op die manier kon Nestlé de hogere grondstofkosten (met name van landbouwproducten) compenseren. De nettowinst steeg met 8,9% tot 5,1 miljard Zwitserse frank.De tweede jaarhelft wordt volgens Nestlé wel moeilijker. Dit blijkt uit het feit dat de groeivooruitzichten van de omzet voor het volledige jaar gehandhaafd blijven op 5 à 6% (terwijl de omzet in de eerste jaarhelft met 6,6% is gegroeid). De sterk toegenomen landbouwprijzen - een gevolg van de droogte in de VS - zal immers wegen op de uitgaven van consumenten en op de winstmarge van de voedingsgroepen.Cédric Boittewww.accioz.be