Vanaf het tweede semester van 2008 werd reeds duidelijk dat de reclamemarkt in Frankrijk een belangrijke terugval kent. Roularta Media France (260 miljoen euro omzet waarvan 50 % reclame) kon zijn marktaandeel vergroten maar dit was onvoldoende om de daling van de reclame-inkomsten te compenseren.

Meteen werd een belangrijk kostenbesparingsplan uitgewerkt, gebaseerd op tal van initiatieven om rationeler te functioneren. Zo werden begin 2009 de titels Studio en Cine Live gefusioneerd evenals Classica met Le Monde de la Musique (via een nieuwe joint venture met Les Echos).

Er werd een herstructureringsplan doorgevoerd met een PSE (Plan de Sauvegarde de l'Emploi) gebaseerd op vrijwillig vertrek. Tal van outsourcingdeals werden gehernegocieerd. De totale besparingsronde zal de kostenstructuur in Frankrijk doen dalen met 15 miljoen euro op jaarbasis.

Ook in Belgie werd eind 2008 reeds een aanvang genomen met tal van maatregelen en initiatieven in de verschillende divisies om de kosten van de groep te drukken.

Wat de Printed business betreft moet dit eveneens 15 miljoen euro opleveren, rekening houdend met het realiseren van een reeks grote Franse drukorders in eigen huis, die voorheen werden uitbesteed en nu de één na de andere bij Roularta Printing worden gedrukt.

Dit alles gebeurt om de terugval van de reclame-inkomsten op te vangen die het gevolg zijn van de financieel-economische crisis. Vandaag is het (nog) niet mogelijk om de omvang van deze daling over 12 maanden goed in te schatten.

Intussen blijft de lezersmarkt in België goed standhouden met stabiele abonnementenportefeuilles en betere losse verkoopcijfers voor Knack en Sportmagazine dan vorig jaar. In Frankrijk is er een lichte daling van de losse verkoop na een recordjaar 2008 tengevolge van de politieke actualiteit. De abonnementen blijven echter groeien.

De multimediale aanpak is één van de sterke troeven van Roularta: print, internet en Kanaal Z-televisie worden systematisch gecombineerd in de campagnes. Met seminars, events, awards, enquêtes, boeken en custom-magazines biedt Roularta een komplete 360 graden service.

Het internetgebeuren is nu goed voor meer dan 3 % van de omzet en Roularta investeert verder in de sites die binnenkort ook via mobile bereikbaar worden.

De nieuwe initiatieven en de groeiende industriële activiteit in Roeselare en de belangrijke ingrepen op het vlak van de kostenreductie in Frankrijk en in België moeten helpen om de crisisperiode op te vangen.

Vanaf het tweede semester van 2008 werd reeds duidelijk dat de reclamemarkt in Frankrijk een belangrijke terugval kent. Roularta Media France (260 miljoen euro omzet waarvan 50 % reclame) kon zijn marktaandeel vergroten maar dit was onvoldoende om de daling van de reclame-inkomsten te compenseren.Meteen werd een belangrijk kostenbesparingsplan uitgewerkt, gebaseerd op tal van initiatieven om rationeler te functioneren. Zo werden begin 2009 de titels Studio en Cine Live gefusioneerd evenals Classica met Le Monde de la Musique (via een nieuwe joint venture met Les Echos). Er werd een herstructureringsplan doorgevoerd met een PSE (Plan de Sauvegarde de l'Emploi) gebaseerd op vrijwillig vertrek. Tal van outsourcingdeals werden gehernegocieerd. De totale besparingsronde zal de kostenstructuur in Frankrijk doen dalen met 15 miljoen euro op jaarbasis.Ook in Belgie werd eind 2008 reeds een aanvang genomen met tal van maatregelen en initiatieven in de verschillende divisies om de kosten van de groep te drukken.Wat de Printed business betreft moet dit eveneens 15 miljoen euro opleveren, rekening houdend met het realiseren van een reeks grote Franse drukorders in eigen huis, die voorheen werden uitbesteed en nu de één na de andere bij Roularta Printing worden gedrukt.Dit alles gebeurt om de terugval van de reclame-inkomsten op te vangen die het gevolg zijn van de financieel-economische crisis. Vandaag is het (nog) niet mogelijk om de omvang van deze daling over 12 maanden goed in te schatten.Intussen blijft de lezersmarkt in België goed standhouden met stabiele abonnementenportefeuilles en betere losse verkoopcijfers voor Knack en Sportmagazine dan vorig jaar. In Frankrijk is er een lichte daling van de losse verkoop na een recordjaar 2008 tengevolge van de politieke actualiteit. De abonnementen blijven echter groeien.De multimediale aanpak is één van de sterke troeven van Roularta: print, internet en Kanaal Z-televisie worden systematisch gecombineerd in de campagnes. Met seminars, events, awards, enquêtes, boeken en custom-magazines biedt Roularta een komplete 360 graden service.Het internetgebeuren is nu goed voor meer dan 3 % van de omzet en Roularta investeert verder in de sites die binnenkort ook via mobile bereikbaar worden.De nieuwe initiatieven en de groeiende industriële activiteit in Roeselare en de belangrijke ingrepen op het vlak van de kostenreductie in Frankrijk en in België moeten helpen om de crisisperiode op te vangen.