Moeilijke tijden op de markt voor superjachten

De echt rijken op deze wereld hebben tot dusver niet zo veel gevoeld van de crisis, ze blijven geld uitgeven als nooit tevoren. De financiële crisis van 2008 deed de verkopen van luxeproducten weliswaar even dalen, maar het herstel van de vraag liet niet lang op zich wachten.

De verkopen van kunst, dure wijnen, luxewagens en grote huizen kondigen zich na een korte vertraging snel herpakken. Er is echter één hoekje in Richistan, zeg maar het land van de rijken, waar het herstel tot dusver op zich heeft laten wachten. De markt voor superjachten blijft zwak.

Een superjacht is minstens 40 meter lang

Henk De Vries van Feadship, één van de drie grote bouwers van megajachten, merkt op dat deze markt in 2008 bijzonder hard werd geraakt en dat van een fundamenteel herstel nog niet veel te merken valt. Tussen haakjes: een superjacht is minstens 40 meter lang en kost een smak geld.

Voor de crisis kreeg Feadship jaarlijks bestellingen voor 80 tot 100 van deze schepen binnen, inmiddels is het aantal orders teruggevallen tot nog een 20- tot 30-tal.

Op het dieptepunt van de crisis werd een bodem bereikt op nog 10 orders per jaar. Het zijn vooral nieuwe rijken uit de emerging markets die nog een bestelling voor een superjacht plaatsen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content