De eenmalige afschrijving zal alle winst voor het laatste kwartaal van Microsoft's gebroken boekjaar uitvegen. De monsterafschrijving heeft betrekking op de dure overname uit 2007 van aQuantive, tijdens de hoogdagen van de overnamegekte net voor de Lehmancrisis. Met deze overname wou Microsoft zijn inkomsten uit internetadvertenties vergroten in een poging om de concurrentie aan te gaan met Google, dat net DoubleClick had overgenomen.

aQuantive werd nooit een succes, en zijn topmensen verlieten al snel Microsoft. Vandaag, vijf jaar later, erkent Microsoft zelf ook het mislukken van deze overname via de afboeking van 6,2 miljard dollar (op een overnameprijs van 6,3 miljard dollar). Hoewel dit een eenmalige operatie is, doen beleggers er goed aan deze niet zomaar te negeren. Microsoft probeert via zijn zoekmachine Bing zoekgigant Google van zijn troon te stoten. Het marktaandeel van Bing steeg dan wel van 8% in 2009 tot 15% vandaag, maar dat is volledig ten koste gegaan van het wegkwijnende Yahoo, dat terugviel van 20% in 2009 tot 13% vandaag. Het marktaandeel van Google steeg in diezelfde periode licht van 65 naar 67%. De onlinedienstendivisie van Microsoft blijft verlieslatend (500 miljoen dollar per kwartaal), omdat de schaal van Bing nog altijd niet groot genoeg is ondanks de vele dure overnames en investeringen. De vraag is maar of Bing ooit Google van zijn troon zal kunnen stoten.

De huidige boekhoudregels laten bedrijven nog altijd toe om te dure overnames te verbergen via hun goodwill. Pas als de goodwill echt als verloren wordt beschouwd, moet die afgeboekt worden, en dan nog gebeurt dit via een eenmalige non-cash operatie die door beleggers meestal genegeerd wordt. Geregeld overbetalen voor overnames kan echter moeilijk beschouwd worden als waardecreatie voor beleggers. Zij doen er dan ook goed aan goodwill afschrijvingen altijd van nabij te bekijken.

Mathias Nuttin

Twitter: @MathiasNuttin

De eenmalige afschrijving zal alle winst voor het laatste kwartaal van Microsoft's gebroken boekjaar uitvegen. De monsterafschrijving heeft betrekking op de dure overname uit 2007 van aQuantive, tijdens de hoogdagen van de overnamegekte net voor de Lehmancrisis. Met deze overname wou Microsoft zijn inkomsten uit internetadvertenties vergroten in een poging om de concurrentie aan te gaan met Google, dat net DoubleClick had overgenomen.aQuantive werd nooit een succes, en zijn topmensen verlieten al snel Microsoft. Vandaag, vijf jaar later, erkent Microsoft zelf ook het mislukken van deze overname via de afboeking van 6,2 miljard dollar (op een overnameprijs van 6,3 miljard dollar). Hoewel dit een eenmalige operatie is, doen beleggers er goed aan deze niet zomaar te negeren. Microsoft probeert via zijn zoekmachine Bing zoekgigant Google van zijn troon te stoten. Het marktaandeel van Bing steeg dan wel van 8% in 2009 tot 15% vandaag, maar dat is volledig ten koste gegaan van het wegkwijnende Yahoo, dat terugviel van 20% in 2009 tot 13% vandaag. Het marktaandeel van Google steeg in diezelfde periode licht van 65 naar 67%. De onlinedienstendivisie van Microsoft blijft verlieslatend (500 miljoen dollar per kwartaal), omdat de schaal van Bing nog altijd niet groot genoeg is ondanks de vele dure overnames en investeringen. De vraag is maar of Bing ooit Google van zijn troon zal kunnen stoten.De huidige boekhoudregels laten bedrijven nog altijd toe om te dure overnames te verbergen via hun goodwill. Pas als de goodwill echt als verloren wordt beschouwd, moet die afgeboekt worden, en dan nog gebeurt dit via een eenmalige non-cash operatie die door beleggers meestal genegeerd wordt. Geregeld overbetalen voor overnames kan echter moeilijk beschouwd worden als waardecreatie voor beleggers. Zij doen er dan ook goed aan goodwill afschrijvingen altijd van nabij te bekijken.Mathias NuttinTwitter: @MathiasNuttin