Het bedrijf stelde dan ook zijn omzetdoelstelling voor 2008 neerwaarts bij. De verkopen zullen minder dan 10% stijgen tegenover 2008. Eind mei rekende het management nog op een toename tussen de 10 à 20%. De markt reageert ontgoocheld en stuurde het aandeel 19% lager tot 2,4 EUR, zijn laagste niveau ooit.

Die vertraging mag niet verbazen want de belangrijkste klanten zijn actief in sectoren die zeer hard worden getroffen door de recessie. De zwaarste impact voelt Metris van de autosector. Maar ook de vliegtuig- en scheepsbouw hebben het duidelijk moeilijker. Enkele maanden geleden puilden de orderboekjes van deze twee sectoren nog uit. Nu heeft onder meer het gebrek aan kredieten deze gedecimeerd. Zelfs de belangrijke groeipool, groene energie waaronder windturbines en zonne-energie vallen, begint de recessie te voelen.

Metris blijft echter bij zijn eerder uitgesproken EBITDA-doelstelling. Aan de ene kant gaat het vorig kwartaal ingezette besparingsplan een handje toesteken; Dit plan zou trouwens in 2009 de vaste kosten met 15% doen afnemen. Aan de andere kant zal de productmix verbeteren. Metris merkt op dat de vraag naar nieuwere optische meetapparatuur, voor veel bedrijven een onontbeerlijke investering, veel minder sterk terugvalt; Deze producten hebben een veel hogere marge. De meer mechanische, oudere producten, die vooral door de autosector, worden opgenomen, staan meer onder druk maar leveren minder op. In de eerste jaarhelft waren optische meetproducten goed voor 57% van de omzet tegenover 43% voor de traditionele tegenhangers

Het bedrijf stelde dan ook zijn omzetdoelstelling voor 2008 neerwaarts bij. De verkopen zullen minder dan 10% stijgen tegenover 2008. Eind mei rekende het management nog op een toename tussen de 10 à 20%. De markt reageert ontgoocheld en stuurde het aandeel 19% lager tot 2,4 EUR, zijn laagste niveau ooit.Die vertraging mag niet verbazen want de belangrijkste klanten zijn actief in sectoren die zeer hard worden getroffen door de recessie. De zwaarste impact voelt Metris van de autosector. Maar ook de vliegtuig- en scheepsbouw hebben het duidelijk moeilijker. Enkele maanden geleden puilden de orderboekjes van deze twee sectoren nog uit. Nu heeft onder meer het gebrek aan kredieten deze gedecimeerd. Zelfs de belangrijke groeipool, groene energie waaronder windturbines en zonne-energie vallen, begint de recessie te voelen.Metris blijft echter bij zijn eerder uitgesproken EBITDA-doelstelling. Aan de ene kant gaat het vorig kwartaal ingezette besparingsplan een handje toesteken; Dit plan zou trouwens in 2009 de vaste kosten met 15% doen afnemen. Aan de andere kant zal de productmix verbeteren. Metris merkt op dat de vraag naar nieuwere optische meetapparatuur, voor veel bedrijven een onontbeerlijke investering, veel minder sterk terugvalt; Deze producten hebben een veel hogere marge. De meer mechanische, oudere producten, die vooral door de autosector, worden opgenomen, staan meer onder druk maar leveren minder op. In de eerste jaarhelft waren optische meetproducten goed voor 57% van de omzet tegenover 43% voor de traditionele tegenhangers