Onder andere Nestlé, Abbott Laboratories, Danone en Mead Johnson zijn betrokken bij het onderzoek. De aandelen van Mead Johnson daalden twee weken geleden dinsdag met meer dan 5%.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek, blijft de vraag naar buitenlandse babyvoeding in China aanhouden.

Dit komt vooral door de kwaliteitsperceptie van de buitenlandse producten. Potentiële boetes en/of verhoogde beperkingen ten aanzien van de verkoop van babyvoeding, brengen neerwaartse risico's met zich mee op korte termijn.

Toch denkt ABN Amro dat de reputatie van Mead Johnson en de lange aanwezigheid, van meer dan 20 jaar, in China er voor zullen zorgen dat het bedrijf niet veel van het marktaandeel moet inleveren.

Het onderzoek volgt op een maatregel van China (31 maart 2013) om de export van babyvoeding te beperken.

De maatregel geldt voor export van Hong Kong naar het vasteland van China en is ingesteld om te zorgen voor een constante toevoer van babyvoeding in de Hong Kong-regio. Veel producten werden in Hong Kong gekocht en later in andere regio's van China verkocht.

Chinezen denken dat de producten uit Hong Kong van hogere kwaliteit zijn, omdat deze niet in China zijn geproduceerd.

De babyvoeding die niet uit Hong Kong komt, wordt lokaal geproduceerd.

Mead Johnson gebruikt dezelfde grondstoffen en hanteert dezelfde kwaliteitseisen voor alle producten. Het bedrijf werkt nu wel aan het merkimago van de producten. ABN Amro blijft neutraal.

Onder andere Nestlé, Abbott Laboratories, Danone en Mead Johnson zijn betrokken bij het onderzoek. De aandelen van Mead Johnson daalden twee weken geleden dinsdag met meer dan 5%. Ongeacht de uitkomst van het onderzoek, blijft de vraag naar buitenlandse babyvoeding in China aanhouden. Dit komt vooral door de kwaliteitsperceptie van de buitenlandse producten. Potentiële boetes en/of verhoogde beperkingen ten aanzien van de verkoop van babyvoeding, brengen neerwaartse risico's met zich mee op korte termijn. Toch denkt ABN Amro dat de reputatie van Mead Johnson en de lange aanwezigheid, van meer dan 20 jaar, in China er voor zullen zorgen dat het bedrijf niet veel van het marktaandeel moet inleveren. Het onderzoek volgt op een maatregel van China (31 maart 2013) om de export van babyvoeding te beperken. De maatregel geldt voor export van Hong Kong naar het vasteland van China en is ingesteld om te zorgen voor een constante toevoer van babyvoeding in de Hong Kong-regio. Veel producten werden in Hong Kong gekocht en later in andere regio's van China verkocht. Chinezen denken dat de producten uit Hong Kong van hogere kwaliteit zijn, omdat deze niet in China zijn geproduceerd. De babyvoeding die niet uit Hong Kong komt, wordt lokaal geproduceerd. Mead Johnson gebruikt dezelfde grondstoffen en hanteert dezelfde kwaliteitseisen voor alle producten. Het bedrijf werkt nu wel aan het merkimago van de producten. ABN Amro blijft neutraal.