De omzet in het vierde kwartaal steeg met 1,9% tot USD 6,95 miljard, iets boven de gemiddelde analistenverwachting. De winst klom 1,4% tot USD 1,4 miljard, ofwel USD 1,38 per aandeel. Dat was meer dan waarop werd gerekend.

In vergelijking met het vierde kwartaal van 2011 steeg de omzet, op basis van een gelijk aantal vestigingen, wereldwijd met 0,1%.

De verkopen in restaurants die minstens een jaar geopend zijn steeg 0,3% het afgelopen kwartaal in de Verenigde Staten, maar daalden met 0,6% in Europa en 1,7% in Azië, het Midden-Oosten en Afrika.

De fastfoodketen gaat dit jaar tot 1.600 nieuwe restaurants openen en trekt daarvoor USD 3,2 miljard uit. Ook gaan wereldwijd vestigingen op de schop.

De resultaten van McDonalds weerspiegelen de lastige marktomstandigheden wereldwijd voor restaurants die een snelle hap aanbieden.

De consumenten is prijsbewust, terwijl de concurrentie verhevigt. McDonalds voelt bijvoorbeeld de hete adem van Burger King in zijn nek dat recent met nieuwe maaltijden is gekomen en prijsacties van Taco Bell.

De komende twee kwartalen laat de markt hetzelfde beeld zien. De introductie van nieuwe maaltijden op verschillende dagdelen zal verlichting geven, terwijl de negatieve effecten van het gestunt met prijzen in het tweede kwartaal zal afnemen.

De huidige markt brengt balans aan tussen de toekomstige expansiedrift van de onderneming en mogelijkheden om de marges te verbeteren. De analisten van ABN Amro blijven daarom bij de opinie houden

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 1,9% tot USD 6,95 miljard, iets boven de gemiddelde analistenverwachting. De winst klom 1,4% tot USD 1,4 miljard, ofwel USD 1,38 per aandeel. Dat was meer dan waarop werd gerekend. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2011 steeg de omzet, op basis van een gelijk aantal vestigingen, wereldwijd met 0,1%. De verkopen in restaurants die minstens een jaar geopend zijn steeg 0,3% het afgelopen kwartaal in de Verenigde Staten, maar daalden met 0,6% in Europa en 1,7% in Azië, het Midden-Oosten en Afrika. De fastfoodketen gaat dit jaar tot 1.600 nieuwe restaurants openen en trekt daarvoor USD 3,2 miljard uit. Ook gaan wereldwijd vestigingen op de schop. De resultaten van McDonalds weerspiegelen de lastige marktomstandigheden wereldwijd voor restaurants die een snelle hap aanbieden. De consumenten is prijsbewust, terwijl de concurrentie verhevigt. McDonalds voelt bijvoorbeeld de hete adem van Burger King in zijn nek dat recent met nieuwe maaltijden is gekomen en prijsacties van Taco Bell. De komende twee kwartalen laat de markt hetzelfde beeld zien. De introductie van nieuwe maaltijden op verschillende dagdelen zal verlichting geven, terwijl de negatieve effecten van het gestunt met prijzen in het tweede kwartaal zal afnemen. De huidige markt brengt balans aan tussen de toekomstige expansiedrift van de onderneming en mogelijkheden om de marges te verbeteren. De analisten van ABN Amro blijven daarom bij de opinie houden