Er werd ook uitgekeken naar de olieprijs na berichten uit China dat het land op termijn geen wagens met fossiele brandstoffen (benzine en diesel) meer wil. Maar de prijs van de Brent-olie (-0,3%) bleef relatief stabiel. Voor tegengewicht zorgde de Saudische olieminister Khalid Al-Falih. Tijdens een bezoek aan Astana, de hoofdstad van Kazachstan, gaf hij aan dat alle opties met betrekking tot de olieproductie open blijven. Alhoewel hij "optimistisch" is over de o...

Er werd ook uitgekeken naar de olieprijs na berichten uit China dat het land op termijn geen wagens met fossiele brandstoffen (benzine en diesel) meer wil. Maar de prijs van de Brent-olie (-0,3%) bleef relatief stabiel. Voor tegengewicht zorgde de Saudische olieminister Khalid Al-Falih. Tijdens een bezoek aan Astana, de hoofdstad van Kazachstan, gaf hij aan dat alle opties met betrekking tot de olieproductie open blijven. Alhoewel hij "optimistisch" is over de olieprijs in 2018 sloot de sjeik toch niet uit dat er een verlenging van de productiebeperking komt na maart 2018. Een uitbreiding van de productiebeperking ligt minder voor de hand. De internationale uitschieter van de dag is Teva Pharmaceuticals (+18,3% bij de start op Wall Street). Dat mocht ook wel na een koersval van 60 procent de afgelopen twaalf maanden. Het veel geplaagde Israëlische farmabedrijf was sinds februari op zoek naar een nieuwe CEO en heeft die nu in Denemarken gevonden in de alom geprezen Kaare Schultz, de CEO van het Deense farmabedrijf Lundbeck (-14,1%). De adelbrieven die Schultz kan voorleggen zijn dan ook indrukwekkend genoeg om voor het eerst in de 116-jarige geschiedenis van Teva een niet-jood aan het hoofd te plaatsen. De beurswaarde ging met ruim 2 miljard dollar naar boven, terwijl die van Lundbeck met meer dan 1 miljard dollar is gezakt. Van Schultz wordt verwacht dat hij een verschil kan maken.Voor Euronext Brussel was het ook een erg positieve dag. Maar niet voor de aandeelhouders van Exmar (-5,4%), dat na de terugval vandaag de twijfelachtige eer heeft het zwakst presterende Belgische aandeel op Euronext Brussel te zijn dit jaar met een terugval van 40 procent. Niet alleen bleken de uiteindelijke halfjaarresultaten minder goeddan de voorlopige door onder meer nog een afboeking op een schip, maar vooral kwam er geen witte rook voor de Caribbean FLNG. Dat pronkstuk met een kostprijs van afgerond 300 miljoen dollar dat aan boord aardgas vloeibaar kan maken, is uitgegroeid tot het zorgenkind, want het is afgewerkt maar heeft geen huurder of koper. Die blijkt er nog altijd niet te zijn. Daardoor begint de zeer hoge schuldenlast bij Exmar almaar zwaarder te wegen. Dinsdag kijken we uit naar het Verenigd Koninkrijk, waar de inflatie, de evolutie van de producentenprijzen (PPI) en de handelsbalans wordt bekendgemaakt.