Marktoverzicht: oliemarkt op weg naar evenwicht

© reuters
Daan Killemaes
Daan Killemaes Hoofdeconoom Trends

Een aantal weinig overtuigende kwartaalcijfers en een daling van de Europese industriële productie in februari hielden de Europese beurzen aanvankelijk aan de grond.

Na de middag viel er wat winst te rapen in het spoor van een aantrekkende olieprijs. De Europese beurzen gingen gemiddeld met 0,5 procent vooruit.

Het Internationaal Energie Agentschap verwacht dat het overaanbod op de oliemarkt in de tweede helft van dit jaar geleidelijk zal wegebben. Nu bedraagt het overschot nog 1,5 miljoen vaten per dag, maar na de zomer zou dat overschot krimpen tot 200.000 vaten per dag. Lagere olieprijzen wegen vooral op de Amerikaanse olieproductie, terwijl de vraag verder aantrekt. Iran zal de productie slechts geleidelijk kunnen opvoeren. De oliemarkten anticipeerden de voorbije weken vrij stevig op die nieuwe marktdynamiek door de olieprijs gevoelig hoger te sturen.

Grote producenten van consumentengoederen, zoals Nestlé (+2%) en Unilever (+0,4%), hebben het moeilijk hun prijzen te verhogen en hun marges te verdedigen. Vooral in Europa kampen die bedrijven met pittige concurrentie en een aarzelende consument. Toch publiceerden beide ondernemingen in het eerste kwartaal van dit jaar vrij bemoedigende omzetcijfers, dankzij een sterker dan verwachte stijging van de verkochte volumes in een vlakke markt.

Het Brits-Nederlandse Unilever zag de gerapporteerde verkoop dalen met 2 procent tot 12,5 miljard euro in het eerste kwartaal, maar die daling is te wijten aan ongunstige wisselkoerseffecten. De onderliggende verkoop steeg met 4,7 procent, te vergelijken met een groei van 4,9 procent in het vierde kwartaal van vorig jaar. Die omzetstijging is voor ruim te de helft te danken aan een toegenomen volume, en voor een kleine helft aan prijsstijgingen. Deze cijfers verbergen wel grote regionale verschillen. Op de ontluikende markten verkocht Unilever 8 procent meer, terwijl de omzet in het Westen met 0,3 procent daalde. In Europa maakten lagere prijzen de toename van de verkochte volumes helemaal ongedaan. “We moeten in deze tijden vooral de volumes en niet te prijzen verdedigen”, zegt Graeme Pitkethly, de CEO van Unilever.

Ook Nestlé, ‘s werelds grootste voedingsbedrijf, klopte in het eerste kwartaal nipt de omzetverwachtingen, maar de groei van de omzet is met 3,9 procent gedaald tot het laagste peil sinds 2009. Volumes zorgden voor 3 procent groei, en prijsstijgingen slechts voor 0,9 procent. In Europa blijven de prijzen zelfs onveranderd. Vooral de koffieverkoop deed het goed, dankzij de verhoogde marketinginspanningen in het vierde kwartaal van vorig jaar voor de merken Nespresso en Nescafe Dulce Gusto. In de tweede helft van het jaar zou de omzetgroei moeten aantrekken, vooral omdat het bedrijf rekent op betere marktomstandigheden in Brazilië en Rusland.

Aan de andere kant van de Oceaan publiceerden twee Amerikaanse grootbanken hun resultaten over het eerste kwartaal. Noch Bank of America (+2%) noch Wells Fargo (-0,7%) kon overtuigen. De nettowinst van Bank of America daalde met 13 procent en bleef onder de verwachtingen. De boosdoeners zijn de krimpende rentemarges, dalende inkomsten in de zakenbankactiviteit (een reflectie van de moeilijke marktomstandigheden in het eerste kwartaal) en oplopende voorzieningen voor leningen aan de Amerikaanse schalieolie- en gasindustrie. Deze krimp van de inkomsten kon niet helemaal gecompenseerd worden met kostenbesparingen.

Stijgende voorzieningen voor slechte leningen liggen ook aan de basis van een winstdaling van 6 procent bij Wells Fargo in het eerste kwartaal. Na JP Morgan gisteren, konden ook Bank of America en Wells Fargo nog niet aantonen dat ze over de kop kunnen gaan zonder het financiële systeem in gevaar te brengen. Deze banken hebben tot 1 oktober de tijd om plannen te schrijven die een ordentelijk faillissement mogelijk maken. Zo niet kunnen de toezichthouders hen verplichten hun kapitaalbuffer te versterken.

De Britse producent van luxeartikelen Burberry (-3,6%) waarschuwt dat de omzet in de eerste helft van dit boekjaar (dat bij Burberry op 1 april begint) met 10 procent kan dalen. Ook de winst zal een tik van ongeveer 5 procent krijgen. De luxebedrijven kampen met een zwakke vraag in Europa na de aanslagen in Parijs en Brussel. Ook in China en Hongkong hapert de verkoop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content