De autogroep D'Ieteren verraste met een kwartaalrapport waarin 'dieselgate' nauwelijks sporen nalaat. Gedreven door de grondstoffenaandelen en autosector sloten de Europese beurzen met winst. De Europese aandelenindex Eurostoxx50 won 0,3 procent. De Be-l20 presteerde met een winst van 0,7 procent iets beter.

Het grootste nieuws van de beursdag kwam van de oliemarkt. De prijs voor een vat Brent-olie uit de Noordzee steeg voor het eerst sinds november boven 50 dollar, maar gaf die grens nadien weer prijs. De olieprijs staat nu 80 procent boven zijn dieptepunt van 27 dollar in januari, maar nog altijd ruim de helft onder de piek van 115 dollar van twee jaar geleden.

Analisten noemen een olieprijs van rond 50 dollar een 'sweet spot'. Enerzijds is olie nog altijd goedkoop genoeg om van een meevaller te spreken voor landen zoals België, die moeten invoeren. Anderzijds is de prijs hoog genoeg om de druk op de exportlanden wat te verlichten en de zorgen over de negatieve impact op de wereldeconomie te verkleinen.

Op middellange termijn gaat de meerderheid van de analisten uit van een evenwichtsprijs rond 60 dollar per vat. Maar het staat niet vast dat we daar nu in rechte lijn naar evolueren. Structureel blijft het aanbod groter dan de vraag. Bovendien is het oliekartel OPEC er nog altijd niet in geslaagd om afspraken te maken over productiebeperkingen. Wellicht zal de vergadering volgende week in Wenen daar weinig aan veranderen, want marktleider Saoedi-Arabië lijkt vast van plan zijn marktaandeel tot elke prijs te verdedigen, zeker nu zijn rivaal Iran weer internationaal mag exporteren.

Ondertussen blijven de grondstoffenaandelen de oliemarkt op de voet volgen. De sectorindex Stoxx 600 Basic Resources steeg 1 procent, en noteert nu ruim 40 procent boven zijn dieptepunt van begin dit jaar. Een van de uitschieter in Europa was Arcelormittal (+7%), dat net als Bekaert (+2%) profiteerde van het bericht dat Europa de invoer van Chinees staal verder aan banden wil leggen. Nyrstar (+4%) kreeg dan weer meewind van een herstel in de zinkprijs.

Voorts in Brussel pakte D'Ieteren (+1,2%) uit met een beter dan verwachte kwartaalupdate. In totaal steeg de omzet van de groep 4,6 procent, maar vooral een aantal onderliggende cijfers wekten verbazing.

Zo steeg de omzet van D'Ieteren Auto 1 procent. Het bedrijf is ons land de verdeler van de merken uit de Volkswagen-groep. De Duitse autoconstructeur kreeg het hard te verduren, nadat aan het licht was gekomen dat bij bepaalde types software gebruikt werd om emissietesten te misleiden. Maar dat weerhoudt de Belg er blijkbaar niet van een wagen uit het Volkswagen-gamma aan te schaffen. In vergelijking met een jaar eerder daalde het marktaandeel in ons land tijdens het eerste kwartaal miniem (minder dan 1 procent). Maar voor heel het jaar verwacht D'Ieteren een sterkere marktpositie. Geen boude voorspelling, gezien het orderboek een kwart meer gevuld is dan een jaar eerder.

Ook bij Belron, de tweede tak van D'Ieteren, is het jaar goed begonnen. Het bedrijf, bij ons vooral bekend van Carglass, boekte een organische groei van 6 procent. In Europa was er een lichte daling van de omzet als we de overnames buiten beschouwing laten, maar in de VS namen de activiteiten met 12 procent toe.

Ondanks de stevige start mikt D'Ieteren voor heel het jaar nog altijd op een stabiele, of licht dalende winst voor belastingen. De groei in de VS brengt veel marketingkosten met zich, waardoor de stijging van de omzet zich niet in dezelfde mate doorzet onderaan de resultatenrekening.

Tot slot nog meegeven dat Retail Estates (+0,7%) woensdag na beurstijd met zijn jaarcijfers kwam. De vastgoedgroep presteerde beter dan verwacht en verhoogt haar dividend naar 3,2 euro bruto.