De hoofdeconoom van de Chinese centrale bank zei dat er geen sprake kan zijn van een langdurige devaluatie van de Chinese munt (de yuan). Beleggers zijn als de dood voor een aanhoudende devaluatie omdat dit zou wijzen op een harde landing van de Chinese economie. Bovendien zou China via een forse devaluatie de crisis exporteren naar de rest van de wereldeconomie.
...

De hoofdeconoom van de Chinese centrale bank zei dat er geen sprake kan zijn van een langdurige devaluatie van de Chinese munt (de yuan). Beleggers zijn als de dood voor een aanhoudende devaluatie omdat dit zou wijzen op een harde landing van de Chinese economie. Bovendien zou China via een forse devaluatie de crisis exporteren naar de rest van de wereldeconomie.Ook de munten van grondstoffenexporterende landen vonden even vaste voet onder de grond, net als een aantal grondstofprijzen. Maar later gingen ze opnieuw de dieperik in.De olieprijs dook na enig aarzelen vandaag opnieuw 2 procent lager. Dat begint links en rechts serieus pijn te doen. Volgens de olieminister van Nigeria wil een aantal OPEC-landen een noodvergadering bij elkaar roepen, omdat heel wat begrotingen van leden bij deze lage olieprijzen diep in de rode cijfers duiken. Ook de Amerikaanse schalieolie-industrie heeft het lastig. Het gezamenlijke verlies zou oplopen tot 2 miljard dollar, en voor een op de drie producenten dreigt het faillissement. Dat is alarmerend omdat deze bedrijven de voorbije jaren een enorme schuldenberg hebben opgebouwd om hun investeringen in productiecapaciteit te financieren. Een golf van wanbetalingen op deze kredieten zou heel slecht nieuws zijn voor het banksysteem. Analisten bieden intussen tegen elkaar op in het voorspellen van de bodemprijzen voor olie. Standard Chartered heeft het zelfs over een prijs van 10 dollar per vat.De olietankerrederij Euronav (-7%) had last van een adviesverlaging door JP Morgan. De bank verwacht dat de hoge vrachttarieven niet houdbaar zijn omdat er de volgende jaren meer schepen worden gebouwd. Een hoger aanbod impliceert druk op de tarieven. Op korte termijn is er nochtans meer vraag naar opslagcapaciteit via olietankers om het overaanbod op de oliemarkt te stockeren. In de Bel-20 is de Nederlandse verzekeraar Delta Lloyd (+6%) de sterkste stijger. Het activistische hedgefonds Fir Tree Partners heeft zijn participatie opgetrokken. Het biotechbedrijf MDxHealth (+3,7%) publiceerde in aanloop naar een belangrijke sectorconferentie van JP Morgan goede cijfers voor 2015. De resultaten zijn nog voorlopig, maar het bedrijf zegt de doelstelling voor de prostaatkankertest ConfirmMDX gehaald te hebben voor het boekjaar 2015. Dat betekent een verkoop van 15.000 tot 17.000 testen, goed voor een omzet van 16 tot 20 miljoen dollar. In het vierde kwartaal steeg de verkoop zelfs met de helft, zodat de groei nu stevig in het zadel zit en het zwakke tweede kwartaal van vorig jaar vergeten kan worden. De verkoop van de darmkankertest Cologuard bleef ondanks een forse stijging onder de verwachtingen in het vierde kwartaal. De test wordt verdeeld door het Amerikaanse Exact Sciences, maar genereert royalty-inkomsten voor MDxHealth. Degroof Petercam verhoogt het advies voor het aandeel van houden naar kopen.De autobouwers zoals Daimler (+1,8%) en Volkswagen (+2,1%) genieten zelfs van gunstig nieuws uit China. De autoverkoop zou er volgend jaar met 6 procent stijgen. De vliegtuigbouwer Airbus (+1,5%) mocht vorig jaar 1036 orders voor commerciële vliegtuigen ontvangen, wat meer is dan zijn rivaal Boeing. De cataloguswaarde van deze orders bedraagt 137 miljard dollar, maar de vliegtuigmaatschappijen krijgen fikse kortingen. Airbus blijft optimistisch omdat de lange brandstofprijzen een zegen zijn voor de winst van de maatschappijen en dus ook voor hun mogelijkheden om nieuwe toestellen te bestellen. Ze blijven ook investeren in brandstofefficiënte vliegtuigen. Airbus en Boeing hebben een gezamenlijk orderboek van 12.000 vliegtuigen, met Boeing nog altijd als de grootste producent. Vorig jaar leerde Airbus 635 toestellen af, tegenover 762 voor Boeing. Airbus kreeg voor het eerst in drie jaar nog eens een order voor de superjumbo A380. De Japanse maatschappij Nippon zou drie toestellen besteld hebben. Het orderboekje voor te leveren A380-toestellen is gedaald tot 140. Airbus zegt dat de marketing van het toestel beter loopt maar tijd vraagt. De aluminiumproducent Alcoa (-10%) trok traditiegetrouw als eerste het resultatenseizoen op gang in de VS. De omzet bleef ver onder de verwachtingen, maar de onderliggende winst viel mee. Afboekingen zorgden wel voor een boekhoudkundig verlies.