De rivaliteit tussen enerzijds waardebeleggers ("Value") en beleggers op zoek naar groei ("growth") lijkt volgens Arnaud Delauny van Leleux nu op gang te komen.

Het is de eerste keer in de afgelopen 10 jaar dat de kwartaalwinst daalde (-18%). In de eerste drie maanden van het jaar is de omzet van Apple met 11% toegenomen tot 43,6 miljard dollar.

Zoals aangegeven in de vorige analyse van Leleux maken de twee sterproducten van Apple (de iPhone en de iPad) nog steeds driekwart van de omzet uit.

Wat betreft de iPhone werden er 37 miljoen stuks verkocht (+6,6%) en voor de iPad staat de teller op 19 miljoen verkochte stuks (+65% t.o.v. één jaar geleden).

Geografisch gezien wordt bijna 66% van de omzet in het buitenland gerealiseerd (er wordt verwacht dat dit percentage nog zal toenemen als gevolg van de activiteitsontwikkeling in China).

Toch is de brutomarge op één jaar tijd gedaald van 47% naar 38%. De teleurstellingen houden verband met de verkoop van de iPhone 5 (product met een hoge marge) alsook met de komst van de iPad mini (waar de marges lager zijn).

Deze hebben uiteindelijk op de winstgevendheid van de groep gewogen (de winst per aandeel daalde op één jaar tijd van 12,45 dollar tot 10,16 dollar) en deze winstdaling wordt door de beleggers bestraft sinds september 2012.

Twijfels over de groeivooruitzichten waren de reden waarom Apple besloot om tegen september 2015 zo'n 100 miljard dollar aan de aandeelhouders uit te keren (i.p.v. de 45 miljard dollar die in 2012 werd aangekondigd).

Dit moet de beleggers een hart onder de riem steken en het vertrouwen doen weerkeren.

De koersdaling van 40% sinds de top van september 2012 had volgens Arnaud Delauny van Leleux als effect dat de waarderingsratios voor het aandeel tot een zeer laag peil zijn teruggevallen.

Maar de winstverwachtingen die niet bijster goed zijn, vormen wel een handicap voor het aandeel. Het neutraal advies voor Apple blijft gehandhaafd.

De rivaliteit tussen enerzijds waardebeleggers ("Value") en beleggers op zoek naar groei ("growth") lijkt volgens Arnaud Delauny van Leleux nu op gang te komen. Het is de eerste keer in de afgelopen 10 jaar dat de kwartaalwinst daalde (-18%). In de eerste drie maanden van het jaar is de omzet van Apple met 11% toegenomen tot 43,6 miljard dollar. Zoals aangegeven in de vorige analyse van Leleux maken de twee sterproducten van Apple (de iPhone en de iPad) nog steeds driekwart van de omzet uit. Wat betreft de iPhone werden er 37 miljoen stuks verkocht (+6,6%) en voor de iPad staat de teller op 19 miljoen verkochte stuks (+65% t.o.v. één jaar geleden). Geografisch gezien wordt bijna 66% van de omzet in het buitenland gerealiseerd (er wordt verwacht dat dit percentage nog zal toenemen als gevolg van de activiteitsontwikkeling in China). Toch is de brutomarge op één jaar tijd gedaald van 47% naar 38%. De teleurstellingen houden verband met de verkoop van de iPhone 5 (product met een hoge marge) alsook met de komst van de iPad mini (waar de marges lager zijn). Deze hebben uiteindelijk op de winstgevendheid van de groep gewogen (de winst per aandeel daalde op één jaar tijd van 12,45 dollar tot 10,16 dollar) en deze winstdaling wordt door de beleggers bestraft sinds september 2012. Twijfels over de groeivooruitzichten waren de reden waarom Apple besloot om tegen september 2015 zo'n 100 miljard dollar aan de aandeelhouders uit te keren (i.p.v. de 45 miljard dollar die in 2012 werd aangekondigd). Dit moet de beleggers een hart onder de riem steken en het vertrouwen doen weerkeren. De koersdaling van 40% sinds de top van september 2012 had volgens Arnaud Delauny van Leleux als effect dat de waarderingsratios voor het aandeel tot een zeer laag peil zijn teruggevallen. Maar de winstverwachtingen die niet bijster goed zijn, vormen wel een handicap voor het aandeel. Het neutraal advies voor Apple blijft gehandhaafd.