PSA Peugeot Citroën (Peugeot) is vooral bekend omdat het de wagens van de merken Peugeot en Citroen produceert. Maar Peugeot doet veel meer. Er is ook de Banque PSA Finance, die leningen en verzekeringen aanbiedt. De groep is daarnaast de meerderheidsaandeelhouder van Faurecia, de wereldleider in de fabricatie van auto-onderdelen, en ze bezit 100 procent van Gefco, de Europese leider in logistieke dienstverlening voor de auto-industrie.

Peugeot is nog altijd de op één na grootste autoproducent van Europa, maar het heeft de laatste jaren te kampen met problemen. In 2009 boekte de groep een verlies van meer dan 1 miljard euro. Dat kwam vooral doordat ze sterk is gericht op Europa, waar de inschrijving van nieuwe voertuigen in 2011 voor het vijfde jaar op rij is gedaald. Peugeot is daarom min of meer noodgedwongen een partnerschap aangegaan met General Motors.

De Franse autoproducent is ook te afhankelijk van het moeilijke segment van de kleine wagens. Sinds enkele jaren probeert Peugeot zijn gamma daarom te verbreden. Het wil ook voet aan de grond krijgen in China, waar het mikt op een marktaandeel van 5 procent binnen vijf jaar, tegenover 3,4 procent in 2011.

Peugeot plukt nu al de vruchten van dat beleid. Vorig jaar was ze opnieuw winstgevend met een nettowinst van 588 miljoen euro, ondanks het verlies van de autodivisie. Ook in 2012 zou de groep dankzij de activiteiten van Faurecia, Gefco et Banque PSA Finance winst moeten kunnen maken. Beleggers kunnen profiteren van de lage koers van het aandeel. Peugeot is op de beurs nog slechts 2,6 miljard waard, of een derde van Renault et 20 keer minder dan Volkswagen.

Cédric Boitte

www.AccioZ.be

PSA Peugeot Citroën (Peugeot) is vooral bekend omdat het de wagens van de merken Peugeot en Citroen produceert. Maar Peugeot doet veel meer. Er is ook de Banque PSA Finance, die leningen en verzekeringen aanbiedt. De groep is daarnaast de meerderheidsaandeelhouder van Faurecia, de wereldleider in de fabricatie van auto-onderdelen, en ze bezit 100 procent van Gefco, de Europese leider in logistieke dienstverlening voor de auto-industrie.Peugeot is nog altijd de op één na grootste autoproducent van Europa, maar het heeft de laatste jaren te kampen met problemen. In 2009 boekte de groep een verlies van meer dan 1 miljard euro. Dat kwam vooral doordat ze sterk is gericht op Europa, waar de inschrijving van nieuwe voertuigen in 2011 voor het vijfde jaar op rij is gedaald. Peugeot is daarom min of meer noodgedwongen een partnerschap aangegaan met General Motors.De Franse autoproducent is ook te afhankelijk van het moeilijke segment van de kleine wagens. Sinds enkele jaren probeert Peugeot zijn gamma daarom te verbreden. Het wil ook voet aan de grond krijgen in China, waar het mikt op een marktaandeel van 5 procent binnen vijf jaar, tegenover 3,4 procent in 2011.Peugeot plukt nu al de vruchten van dat beleid. Vorig jaar was ze opnieuw winstgevend met een nettowinst van 588 miljoen euro, ondanks het verlies van de autodivisie. Ook in 2012 zou de groep dankzij de activiteiten van Faurecia, Gefco et Banque PSA Finance winst moeten kunnen maken. Beleggers kunnen profiteren van de lage koers van het aandeel. Peugeot is op de beurs nog slechts 2,6 miljard waard, of een derde van Renault et 20 keer minder dan Volkswagen.Cédric Boittewww.AccioZ.be