Michelin - samen met Bridgestone de grootste autobandenproducent ter wereld - heeft een duidelijk doel voor ogen. De Franse groep wil in China, India en Brazilië elk jaar het equivalent van een productie-eenheid openen. Bibendum zal zijn best moeten doen om te wedijveren met concurrenten uit de lage en de gemiddelde prijsklasse, maar China is een onmisbare afzetmarkt geworden door de groei van zijn wagenpark (meer dan 100 miljoen auto's in 2011). Het land is vandaag de belangrijkste automarkt ter wereld (20 miljoen inschrijvingen in 2011, tegenover 12,8 miljoen in de Verenigde Staten).

De opkomende landen hebben de groei van de autobandenmarkt ondersteund, maar de fabrikanten hadden de laatste jaren af te rekenen met de stijgende prijs van olie - een basisgrondstof voor de productie van synthetisch rubber - en natuurlijk rubber. Beide grondstoffen zijn samen goed voor 60 procent van de grondstoffenkosten, of een kwart van de totale kosten van de autobandenproducenten. De marges van de fabrikanten stonden dus onder druk, omdat ze de gestegen kosten pas later kunnen recupereren. Nu de olieprijs licht is gedaald en het natuurlijk rubber goedkoper is geworden, kan de sector dus even opgelucht ademhalen.

Als de prijzen weer zouden stijgen, blijft Michelin deels buiten schot door zijn sterke aanwezigheid op de markt van de speciale autobanden (winterbanden, energiebesparende banden). Op zijn banden voor graaf- en bouwmachines, landbouwvoertuigen, tweewielers en vliegtuigen heeft Michelin een hogere marge dan gemiddeld: 21,5 procent in 2011, tegenover 9,4 procent voor banden voor bestelwagens et 3,5 procent voor banden voor vrachtwagens.

Gezien de lage waardering - nauwelijks 6 keer de verwachte winst voor 2012 - is Michelin een ideaal aandeel om in te zetten op de bandensector, en zelfs op de ontwikkeling van de middenklasse in de groeilanden. Op die markten stimuleert de middenklasse de uitbreiding van het wagenpark en de stijgende vraag naar vervoercapaciteit. Maar Michelin blijft een cyclisch aandeel, zelfs al is de vervangingsmarkt daarvoor minder kwetsbaar dan die van de nieuwe voertuigen.

Cédric Boitte

www.AccioZ.be

Michelin - samen met Bridgestone de grootste autobandenproducent ter wereld - heeft een duidelijk doel voor ogen. De Franse groep wil in China, India en Brazilië elk jaar het equivalent van een productie-eenheid openen. Bibendum zal zijn best moeten doen om te wedijveren met concurrenten uit de lage en de gemiddelde prijsklasse, maar China is een onmisbare afzetmarkt geworden door de groei van zijn wagenpark (meer dan 100 miljoen auto's in 2011). Het land is vandaag de belangrijkste automarkt ter wereld (20 miljoen inschrijvingen in 2011, tegenover 12,8 miljoen in de Verenigde Staten).De opkomende landen hebben de groei van de autobandenmarkt ondersteund, maar de fabrikanten hadden de laatste jaren af te rekenen met de stijgende prijs van olie - een basisgrondstof voor de productie van synthetisch rubber - en natuurlijk rubber. Beide grondstoffen zijn samen goed voor 60 procent van de grondstoffenkosten, of een kwart van de totale kosten van de autobandenproducenten. De marges van de fabrikanten stonden dus onder druk, omdat ze de gestegen kosten pas later kunnen recupereren. Nu de olieprijs licht is gedaald en het natuurlijk rubber goedkoper is geworden, kan de sector dus even opgelucht ademhalen.Als de prijzen weer zouden stijgen, blijft Michelin deels buiten schot door zijn sterke aanwezigheid op de markt van de speciale autobanden (winterbanden, energiebesparende banden). Op zijn banden voor graaf- en bouwmachines, landbouwvoertuigen, tweewielers en vliegtuigen heeft Michelin een hogere marge dan gemiddeld: 21,5 procent in 2011, tegenover 9,4 procent voor banden voor bestelwagens et 3,5 procent voor banden voor vrachtwagens.Gezien de lage waardering - nauwelijks 6 keer de verwachte winst voor 2012 - is Michelin een ideaal aandeel om in te zetten op de bandensector, en zelfs op de ontwikkeling van de middenklasse in de groeilanden. Op die markten stimuleert de middenklasse de uitbreiding van het wagenpark en de stijgende vraag naar vervoercapaciteit. Maar Michelin blijft een cyclisch aandeel, zelfs al is de vervangingsmarkt daarvoor minder kwetsbaar dan die van de nieuwe voertuigen.Cédric Boittewww.AccioZ.be