De Hasseltse juwelier Denis Van Esser, die met AOne zijn eigen horlogemerk heeft ontwikkeld, is van mening van wel. Er is echter één voorwaarde aan verbonden: de koper moet weten wat hij koopt, want niet elke luxehorloge stijgt automatisch in waarde. Zaak is daarom om erg selectief te zijn wat nieuwe aankoop betreft.

Sommige horloges zijn in de afgelopen 50 jaar de helft meer waard geworden, maar anderen zijn nauwelijks in waarde gestegen. Wie luxehorloges vanuit beleggingsstandpunt wil kopen, moet zich beperken tot de meer exclusieve modellen die bekeken over een langere periode de beste beleggingen blijken te zijn.

Het oog wil ook iets

Bijkomend voordeel is volgens Van Esser dat mooie luxehorloges ook het oog verwennen. Voor de kenners is ook het mechanisme van een uurwerk iets wat de aandacht trekt. Daarnaast speelt ook de factor zeldzaamheid vanzelfsprekend een rol. Hoe zeldzamer een horloge, hoe groter de kans dat het in waarde stijgt.

Het zal duidelijk zijn dat een belegging in horloges steeds vanuit een langetermijnhorizon moet gebeuren. Nu een horloge kopen en dat volgende week met 10% winst verkopen, is niet meer of niet minder dan een toevalstreffer.

Bekeken over een langere periode kunnen met horloges echter stevige winsten gerealiseerd worden, zo leert ons de geschiedenis.