"We werken daarvoor samen met het Belgisch paviljoen, waarbij elke bezoeker aan de ingang een speculoosjes van Lotus krijgt. Als de bezoeker een kopje koffie bestelt in het restaurant van het paviljoen is daar ook een individueel verpakt Lotus speculoosje bij. Bij het buitengaan kan de bezoeker een pak van 25 specuuloosjes kopen in de shop van het Belgisch paviljoen. Op die manier willen we de bezoekers laten kennismaken met het merk, het concept en de koekjes van Lotus Bakeries", vertelt Bart Bauwens, directeur export. "Het koffieverbruik neemt in China elk jaar met zowat 20 - 30 % toe en we merken dat er een duidelijk verband is tussen de groei van het BBP en het verbruik van koffie. De Chinezen willen immers snel de westerse gewoonten overnemen om aan te tonen dat ze die kunnen betalen."

Teken van welvaart

Volgens Bauwens willen de Chinezen hun welvaart tonen door onder meer een koffie te gaan drinken in een koffieshop. "Het aantal koffieshops neemt dan ook fors toen zowel van ketens als onafhankelijke spelers." Lotus Bakeries bracht de slogan 'Lotus & Koffie, Always Together' in het Chinees aan op het koekje om volop op die trend in te spelen. "De link koffie-koekje is al eerder een succes gebleken in o.a. Japan en daarom bespelen we nu ook de Chinese markt. De actie in China is natuurlijk veel groter", voegt hij eraan toe. "We zullen zowat 8 miljoen koekjes uitdelen over een periode van zes maanden. Dat wil zeggen dat er ongeveer elke seconde een koekje wordt uitgedeeld (rekening houdend met de openingstijden van het Belgisch paviljoen in Shanghai)."

Succesvolle doorbraak? Het is meteen de grootste samplingactie ooit van Lotus Bakeries. Toch weet niet iedereen dat Lotus Bakeries als sinds 2004 actief is op de Chinese markt, na een marktonderzoek van enkele jaren (sinds 2000). In 2004 vond Lotus een partner om mee samen te werken en de verkoop te accelereren. "Oorspronkelijk is de actie enkel voor Shanghai, waar we ook tastings & samplings gaan doen in de Chinese retail. We zijn op zoek naar een succesvolle doorbraak in Shanghai en zullen daarna het concept kopiëren naar Peking en andere Chinese steden", vertelt de exportdirecteur. "Alles voor een definitieve lancering - samenwerking met internationale en locale retailers etc. - staat klaar!"

De impact op de omzet is voorlopig beperkt, omdat Lotus nog maar de eerste stapjes heeft gezet. De impact van de samplingactie zal meer zichtbaar worden na een eerste evaluatie na een aantal maanden. Voorlopig is de belangrijkste groeimarkt in het Verre Oosten voor het bedrijf Korea, waar Lotus al sinds 1988 actief is.

Ken Van Weyenberg

Lees het volledige dossier over de verwestersing van China in het nummer van Cash-Trends op donderdag 29 april.

"We werken daarvoor samen met het Belgisch paviljoen, waarbij elke bezoeker aan de ingang een speculoosjes van Lotus krijgt. Als de bezoeker een kopje koffie bestelt in het restaurant van het paviljoen is daar ook een individueel verpakt Lotus speculoosje bij. Bij het buitengaan kan de bezoeker een pak van 25 specuuloosjes kopen in de shop van het Belgisch paviljoen. Op die manier willen we de bezoekers laten kennismaken met het merk, het concept en de koekjes van Lotus Bakeries", vertelt Bart Bauwens, directeur export. "Het koffieverbruik neemt in China elk jaar met zowat 20 - 30 % toe en we merken dat er een duidelijk verband is tussen de groei van het BBP en het verbruik van koffie. De Chinezen willen immers snel de westerse gewoonten overnemen om aan te tonen dat ze die kunnen betalen." Teken van welvaart Volgens Bauwens willen de Chinezen hun welvaart tonen door onder meer een koffie te gaan drinken in een koffieshop. "Het aantal koffieshops neemt dan ook fors toen zowel van ketens als onafhankelijke spelers." Lotus Bakeries bracht de slogan 'Lotus & Koffie, Always Together' in het Chinees aan op het koekje om volop op die trend in te spelen. "De link koffie-koekje is al eerder een succes gebleken in o.a. Japan en daarom bespelen we nu ook de Chinese markt. De actie in China is natuurlijk veel groter", voegt hij eraan toe. "We zullen zowat 8 miljoen koekjes uitdelen over een periode van zes maanden. Dat wil zeggen dat er ongeveer elke seconde een koekje wordt uitgedeeld (rekening houdend met de openingstijden van het Belgisch paviljoen in Shanghai)." Succesvolle doorbraak? Het is meteen de grootste samplingactie ooit van Lotus Bakeries. Toch weet niet iedereen dat Lotus Bakeries als sinds 2004 actief is op de Chinese markt, na een marktonderzoek van enkele jaren (sinds 2000). In 2004 vond Lotus een partner om mee samen te werken en de verkoop te accelereren. "Oorspronkelijk is de actie enkel voor Shanghai, waar we ook tastings & samplings gaan doen in de Chinese retail. We zijn op zoek naar een succesvolle doorbraak in Shanghai en zullen daarna het concept kopiëren naar Peking en andere Chinese steden", vertelt de exportdirecteur. "Alles voor een definitieve lancering - samenwerking met internationale en locale retailers etc. - staat klaar!" De impact op de omzet is voorlopig beperkt, omdat Lotus nog maar de eerste stapjes heeft gezet. De impact van de samplingactie zal meer zichtbaar worden na een eerste evaluatie na een aantal maanden. Voorlopig is de belangrijkste groeimarkt in het Verre Oosten voor het bedrijf Korea, waar Lotus al sinds 1988 actief is. Ken Van Weyenberg Lees het volledige dossier over de verwestersing van China in het nummer van Cash-Trends op donderdag 29 april.