Lekkere koekjes, maar dure beurskoers bij Lotus Bakeries

Het bedrijf Lotus werd aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog opgericht en van meet af aan specialiseerde de groep zich in het segment van artisanaal bereide producten: speculoos en peperkoek. In de periode 1996 – 2001 besloot het bedrijf volgens Arnaud Delaunay van Leleux haar groei te versnellen door middel van overnames en joint-ventures.

Vanaf 2002 vond de internationale ontwikkeling plaats.

Vandaag is Lotus Bakeries een wereldwijd bedrijf dat productievestigingen heeft “in België, Nederland, Frankrijk en Zweden, eigen verkooporganisaties in een 10-tal Europese landen, de Verenigde Staten, Hong Kong, China, Chili en een exportafdeling voor de overige landen”.

Tijdens het boekjaar 2013 besloot Lotus Bakeries haar marketinginspanningen voor haar topproducten te verhogen (vooral voor de Dinosauruskoekjes in België) en het aantal verkooppunten op te drijven in de diverse landen waar Lotus actief is.

Op operationeel vlak heeft deze strategie ertoe geleid dat de groep marktaandeel kon winnen (zoals bijvoorbeeld in Frankrijk met de tv-campagne “Bij koffie hoort Lotus speculoos”).

Op de balans hebben de uitgevoerde investeringen geleid tot een stijging van de nettofinanciëleschuld tot 24,70 miljoen euro t.o.v. 2012.

Echter het niveau van de schuld (ongeveer 50 miljoen) blijft zeer acceptabel : ze bedraagt minder dan éénmaal de jaarlijkse REBITDA.

Op geografisch vlak heeft Lotus Bakeries zeer goede resultaten behaald zowel in België (36% van de omzet) waar haar marktaandeel toenam als in Frankrijk (16% van de omzet) met een groei van de speculoos- en wafelverkopen.

Hetzelfde resultaat vinden we terug in de VSA (7% van de omzet) met een “dubbelcijferige groei” en de regio Asia Pacific realiseerde weer een sterke groei, voornamelijk onder impuls van de stijgende verkopen in China (waar de groep zich richt op “de ontwikkeling van het merk Lotus”).

In het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Finland zorgde een aangescherpte focus op Lotusspeculoos voor een verdere groei van de omzet en een versterking van de Europese marktpositie.

Enige tegenvaller was Nederland (24% van de omzet) waar “de prijzen onder druk stonden” als gevolg van een dalend consumentenvertrouwen. Er werden echter vele reclamecampagnes gevoerd waardoor het het marktaandeel stabiel bleef.

Tot slot hebben de uitstekende verkoopsresultaten (omzet +15% / +7% zonder Biscuiterie Willem) Lotus Bakeries in staat gesteld om een nettowinst van 27,90 miljoen euro (+8,4%) te realiseren.

Dit heeft de Raad van Bestuur toegelaten het nettodividend te verhogen tot 8,10 euro (tegen 7,35 euro in 2012). Het aandeel is echter duur gewaardeerd, zodat Delaunay slechts een advies afbouwen heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content