Het bedrijf gaat na de winstwaarschuwing voor het eerste kwartaal uit van een operationele winst van EUR 160 tot EUR 180 miljoen.

Dat is ver onder de gemiddelde analistenverwachting. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op een bedrijfsresultaat van minder dan EUR 1,23 miljard. Het afgelopen jaar gold voor Lanxess echter als recordjaar.

De zwakke vraag naar autobanden in Europa speelt het Duitse bedrijf in het eerste kwartaal parten. Daarbij komen EUR 40 miljoen aan onderhoudskosten voor de fabriek in Geleen, EUR 10 miljoen aan negatieve wisselkoerseffecten en EUR 10 miljoen opstartkosten voor een fabriek in Singapore.

Over de tweede jaarhelft is Lanxess beter te spreken. De outlook voor 2014 en het EBITDA-doel voor 2018 (EUR 1,8 miljard) zijn gehandhaafd.

Het teleurstellende eerste kwartaal is het gevolg van de zwakke Europese vraag naar autobanden. Het bedrijf kampt niet met andere problemen.

De Amerikaanse en Chinese auto-industrie veren op. Het aandeel lijkt overdreven gestraft en is nu volgens ABN Amro aantrekkelijk geprijsd. Lanxess beschikt bovendien over een sterke balans en kasstroom.

Het bedrijf gaat na de winstwaarschuwing voor het eerste kwartaal uit van een operationele winst van EUR 160 tot EUR 180 miljoen. Dat is ver onder de gemiddelde analistenverwachting. Voor het hele jaar mikt het bedrijf op een bedrijfsresultaat van minder dan EUR 1,23 miljard. Het afgelopen jaar gold voor Lanxess echter als recordjaar. De zwakke vraag naar autobanden in Europa speelt het Duitse bedrijf in het eerste kwartaal parten. Daarbij komen EUR 40 miljoen aan onderhoudskosten voor de fabriek in Geleen, EUR 10 miljoen aan negatieve wisselkoerseffecten en EUR 10 miljoen opstartkosten voor een fabriek in Singapore. Over de tweede jaarhelft is Lanxess beter te spreken. De outlook voor 2014 en het EBITDA-doel voor 2018 (EUR 1,8 miljard) zijn gehandhaafd. Het teleurstellende eerste kwartaal is het gevolg van de zwakke Europese vraag naar autobanden. Het bedrijf kampt niet met andere problemen. De Amerikaanse en Chinese auto-industrie veren op. Het aandeel lijkt overdreven gestraft en is nu volgens ABN Amro aantrekkelijk geprijsd. Lanxess beschikt bovendien over een sterke balans en kasstroom.