Dat is volgens Geert Van Herck van beursvennootschap Leleux 14% meer dan één jaar eerder, maar wisselkoersen en wijzigingen in de portefeuille (overnames/desinvesteringen) hadden wel een positieve impact van 9%.

Op vergelijkbare basis groeide de omzet dus met 5%. De omzet is fors hoger dan verwacht: analisten rekenden slechts op 5,6 à 5,9 miljard euro.

Divisies en regio's die de omzetgroei voedden, waren volgens Geert Van Herck de Healthcaredivisie en de groeilanden. Healthcare tekende een vergelijkbare omzetgroei van 7% op. Deze divisie heeft vooral ziekenhuizen als klant en is dus minder conjunctuurgevoelig.

Consumer Lifestyle het zwakke broertje

De meest conjunctuurgevoelige divisie (Consumer Lifestyle) groeide met 3%, het laagste groeicijfer van alle Philips-divisies. Per regio bekeken was West-Europa het zwakke broertje, met een vergelijkbare omzetdaling van 2%. Noord-Amerika groeide met 2%. De belangrijkste regionale groeipoot waren de groeilanden met 10%.

De bedrijfswinst (EBIT) kwam uit op 333 miljoen euro tegen 273 miljoen één jaar eerder. De komende kwartalen worden volgens CEO Van Houten moeilijk: "Wij blijven sterke economische tegenwind op wereldwijde schaal ondervinden, die de groei aantast" luidde zijn verklaring.

Op de daggrafiek stelt Geert Van Herck de opwaartse uitbraak boven 19,55 euro vast. De koers is hiermee door een belangrijke
weerstandslijn gebroken.

De volgende weerstandszone is deze van 24/26 euro. Na de forse koersopstoot in reactie op de cijfers is een verwachtekorte terugval in de komende dagen een instapmoment.