De Europese beleggers waren hierdoor gerustgesteld en hielpen de belangrijkste indices aan een hoger slot. De koers van de Euro Stoxx 50 liep op richting 2%, terwijl de Euro Stoxx 50 een winst van 1,87% kon vasthouden. Solvay, KBC en D'Ieteren waren de drie sterkste stijgers binnen de index. Roularta was op de bredere markt een opgemerkte verliezer.

Roularta verwacht verbetering na de zomer

Roularta Media Group liet vanmorgen weten dat de algemene economische toestand ook haar gevolgen heeft voor de verwachte advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal.

Na een eerder geslaagd eerste kwartaal, waarbij de omzet ongeveer gelijkaardig was met 2011, daalt de reclame-omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit kan een impact hebben op de EBITDA van 20 à 25 %.

De oorzaken die aan de basis liggen van deze daling van de reclame-inkomsten in verschillende media, zijn divers :

• de maand mei was uitzonderlijk een maand zonder normale werkweken. Zowel in België als in Frankrijk was de maand doorspekt met verlofdagen;

• de maanden mei en juni toonden op alle financiële markten onzekerheid rond Griekenland en Spanje en heel wat internationale bedrijven, waaronder de banken, beperken hun reclame-bestedingen;

• het EK Voetbal op de VRT heeft een negatief effect op de tv-reclame in de maand juni.

Roularta verwacht een verbetering na de zomervakantie. De portefeuille op vandaag geeft aan dat de bestedingen vanaf september opnieuw aantrekken. Bank Degroof verlaagde het advies voor Roularta van accumuleren naar houden.

De Europese beleggers waren hierdoor gerustgesteld en hielpen de belangrijkste indices aan een hoger slot. De koers van de Euro Stoxx 50 liep op richting 2%, terwijl de Euro Stoxx 50 een winst van 1,87% kon vasthouden. Solvay, KBC en D'Ieteren waren de drie sterkste stijgers binnen de index. Roularta was op de bredere markt een opgemerkte verliezer. Roularta verwacht verbetering na de zomer Roularta Media Group liet vanmorgen weten dat de algemene economische toestand ook haar gevolgen heeft voor de verwachte advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal. Na een eerder geslaagd eerste kwartaal, waarbij de omzet ongeveer gelijkaardig was met 2011, daalt de reclame-omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit kan een impact hebben op de EBITDA van 20 à 25 %. De oorzaken die aan de basis liggen van deze daling van de reclame-inkomsten in verschillende media, zijn divers : • de maand mei was uitzonderlijk een maand zonder normale werkweken. Zowel in België als in Frankrijk was de maand doorspekt met verlofdagen; • de maanden mei en juni toonden op alle financiële markten onzekerheid rond Griekenland en Spanje en heel wat internationale bedrijven, waaronder de banken, beperken hun reclame-bestedingen; • het EK Voetbal op de VRT heeft een negatief effect op de tv-reclame in de maand juni. Roularta verwacht een verbetering na de zomervakantie. De portefeuille op vandaag geeft aan dat de bestedingen vanaf september opnieuw aantrekken. Bank Degroof verlaagde het advies voor Roularta van accumuleren naar houden.