De aankoop van Whatsapp is van groot strategisch belang voor Facebook om de eenvoudige reden dat de meerderheid van de 450 miljoen WhatsApp gebruikers pubers zijn, een leeftijdscategorie waarin Facebook steeds minder sterk staat.

Via deze investering wil Facebook het aantal gebruikers dagelijks met gemiddeld een miljoen aandikken om zo op lange termijn één miljard gebruikers te krijgen, waardoor het bedrijf zijn bekendheid nog verder uitbreidt.

In tegenstelling tot de overname van Instagram, is deze aankoop niet gericht op extra reclame-inkomsten, maar eerder op een verhoging van het wereldwijde marktaandeel om het concurrenten als Wechat, Kik, KakaoTalk of Line nog moeilijker te maken.

Eens Facebook een quasi monopolie behaald zal hebben, kan het bedrijf vrij de abonnementsprijs voor WhatsApp bepalen of de publiciteitstarieven verhogen om deze transactie rendabel te maken.

De aankoop van Whatsapp is van groot strategisch belang voor Facebook om de eenvoudige reden dat de meerderheid van de 450 miljoen WhatsApp gebruikers pubers zijn, een leeftijdscategorie waarin Facebook steeds minder sterk staat. Via deze investering wil Facebook het aantal gebruikers dagelijks met gemiddeld een miljoen aandikken om zo op lange termijn één miljard gebruikers te krijgen, waardoor het bedrijf zijn bekendheid nog verder uitbreidt. In tegenstelling tot de overname van Instagram, is deze aankoop niet gericht op extra reclame-inkomsten, maar eerder op een verhoging van het wereldwijde marktaandeel om het concurrenten als Wechat, Kik, KakaoTalk of Line nog moeilijker te maken. Eens Facebook een quasi monopolie behaald zal hebben, kan het bedrijf vrij de abonnementsprijs voor WhatsApp bepalen of de publiciteitstarieven verhogen om deze transactie rendabel te maken.