Ondanks die achteruitgang denkt VW dat een evenaring van de winst van 2012 (11,5 miljard euro) nog steeds mogelijk is over het hele jaar.

De daling van de operationele winst is vooral een gevolg van de opstartkosten van nieuwe fabrieken en natuurlijk de moeilijke omstandigheden op de Europese automarkt.

Maar op dat laatste vlak lijken de zaken te keren: de meeste economische indicatoren voor de eurozone vertonen beterschap en de economie in de eurozone lijkt recht te krabbelen na enkele zeer moeilijke jaren.

Daarbij mogen we volgens Geert Van Herck natuurlijk ook niet uit het oog verliezen dat VW met Audi en Porsche twee luxemerken in portefeuille heeft die in de groeilanden goed scoren en over nog wat potentieel bezitten.

De reden waarom hij hierboven zoveel over VW geschreven heeft, is dat het beursgenoteerde Porsche Automobil Holding 50,73% van de aandelen van VW bezit. Daardoor volgt de koers van Porsche deze van VW op de voet. Van Herck heeft een koopadvies.

Ondanks die achteruitgang denkt VW dat een evenaring van de winst van 2012 (11,5 miljard euro) nog steeds mogelijk is over het hele jaar. De daling van de operationele winst is vooral een gevolg van de opstartkosten van nieuwe fabrieken en natuurlijk de moeilijke omstandigheden op de Europese automarkt. Maar op dat laatste vlak lijken de zaken te keren: de meeste economische indicatoren voor de eurozone vertonen beterschap en de economie in de eurozone lijkt recht te krabbelen na enkele zeer moeilijke jaren. Daarbij mogen we volgens Geert Van Herck natuurlijk ook niet uit het oog verliezen dat VW met Audi en Porsche twee luxemerken in portefeuille heeft die in de groeilanden goed scoren en over nog wat potentieel bezitten. De reden waarom hij hierboven zoveel over VW geschreven heeft, is dat het beursgenoteerde Porsche Automobil Holding 50,73% van de aandelen van VW bezit. Daardoor volgt de koers van Porsche deze van VW op de voet. Van Herck heeft een koopadvies.