Bent u tevreden met de kwartaalcijfers van de brouwer?

Algemeen genomen zijn we tevreden dankzij een aantal belangrijke positieve evoluties in het derde kwartaal en de eerste negen maanden van het jaar. Ten eerste namen de totale volumes namen toe met 4,1%, waarbij het volume eigen bieren met 4,1% steeg en het volume frisdranken een groei van 5,9% kende. Het volume van onze belangrijkste merken (die goed zijn voor 70% van onze volumes en een hoger percentage zelfs van onze opbrengsten en winst) groeide met 6,5%. Daarnaast hebben we ons marktaandeel vergroot of behouden op markten die goed zijn voor meer dan de helft van onze totale biervolumes in de eerste negen maanden van het jaar. De opbrengsten stegen in het derde kwartaal met 5,4% en in de eerste negen maanden met 3,9%. Dit alles neemt echter niet weg dat we verder aan de weg zullen timmeren en in al onze markten zullen blijven investeren in de belangrijkste merken en in innovatie om verdere groei te stimuleren.

De EBITDA-marge was iets beter dan verwacht, de EBITDA ongeveer conform de verwachtingen. Kan de EBITDA-groei nog versnellen?

De EBITDA voor het derde kwartaal steeg met 9,1% tot 3 533 miljoen USD, en de EBITDA-marge bedroeg 37,9% tegenover 36,0% in dezelfde periode vorig jaar. We verwachten dat de interne EBITDA-groei voor het vierde kwartaal aanzienlijk groter zal zijn dan die in 3Q10. We verwachte een positief effect van gemakkelijkere vergelijkingen op het vlak van verkoop- en marketingkosten in het vierde kwartaal, aangezien de timing van de commerciële activiteiten in 2009 een hoger kostenpercentage op het einde van het jaar tot gevolg had. Daarnaast is ook de vergelijkingsbasis voor administratieve kosten gemakkelijker.

In het derde kwartaal steeg de volumegroei ten opzichte van de eerste twee kwartalen. Waar is die groei aan te danken?

Zoals eerder vermeld, hebben we sterke groeiresultaten neergezet met een stijging van 4,1% van de totale volumes, waarbij onze belangrijkste merken de resultaten stuurden met een groei van 6,5% in het derde kwartaal, vergeleken met dezelfde periode in 2009. Brazilië zette sterke volumeresultaten neer, opnieuw grotendeels te danken aan de biervolumes die met 12,5% toenamen. Daarbij zijn de innovaties die we de laatste drie jaar hebben gelanceerd, goed voor meer dan 10% van de Braziliaanse biermarkt. De volumes in China stegen met 8,1% doordat ons portfolio van belangrijkste merken met 17,5% groeide, gedreven door onze nationale marketingcampagnes, zoals de sponsoring van de FIFA World Cup. Significante verbeteringen in de merkgezondheidsindicatoren voor Budweiser en Harbin zijn overigens een goed voorteken voor toekomstige groei. In Rusland stegen de volumes met 8,0%. Klinskoye groeide onder impuls van zijn nieuwe witbiervariëteit. We blijven er ook de bekendheid van het merk Bud verhogen via een brede waaier aan media-initiatieven, waaronder televisie, sociale media en buitenreclame, en de sterke volumeprestaties bevestigden het potentieel van het merk in Rusland. Ook de volumes van Stella Artois namen toe in Rusland, wat betekent dat we in een heel aantal consumentensegmenten sterk gegroeid zijn. De marktomstandigheden in Latijns-Amerika Zuid zijn over het algemeen verbeterd en Stella Artois heeft in heel de Zone marktaandeel gewonnen.

De EBITDA stijgt sneller dan de volumes. Het gevolg van kostenbesparingen?

Het gaat om een combinatie van factoren. Ten eerste zijn er de gestegen verkoopvolumes, waarbij onze "focus brands" of belangrijkste merken (die een hoger percentage vertegenwoordigen in onze opbrengsten en winst) sneller groeien dan de eigen bieren in het algemeen. We zien een betere portfoliomix in verschillende kernlanden, waardoor de opbrengsten sneller stijgen. Daarnaast blijft de stijging van de kostprijs verkochte goederen per hectoliter relatief beperkt. Uiteraard blijven we ook steeds verder waken over het vastekostenbeheer enerzijds en streven we continu naar synergieën anderzijds. Vandaag hebben we in totaal al 1 810 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd na de combinatie met Anheuser-Busch.

Bent u tevreden met de kwartaalcijfers van de brouwer?Algemeen genomen zijn we tevreden dankzij een aantal belangrijke positieve evoluties in het derde kwartaal en de eerste negen maanden van het jaar. Ten eerste namen de totale volumes namen toe met 4,1%, waarbij het volume eigen bieren met 4,1% steeg en het volume frisdranken een groei van 5,9% kende. Het volume van onze belangrijkste merken (die goed zijn voor 70% van onze volumes en een hoger percentage zelfs van onze opbrengsten en winst) groeide met 6,5%. Daarnaast hebben we ons marktaandeel vergroot of behouden op markten die goed zijn voor meer dan de helft van onze totale biervolumes in de eerste negen maanden van het jaar. De opbrengsten stegen in het derde kwartaal met 5,4% en in de eerste negen maanden met 3,9%. Dit alles neemt echter niet weg dat we verder aan de weg zullen timmeren en in al onze markten zullen blijven investeren in de belangrijkste merken en in innovatie om verdere groei te stimuleren.De EBITDA-marge was iets beter dan verwacht, de EBITDA ongeveer conform de verwachtingen. Kan de EBITDA-groei nog versnellen?De EBITDA voor het derde kwartaal steeg met 9,1% tot 3 533 miljoen USD, en de EBITDA-marge bedroeg 37,9% tegenover 36,0% in dezelfde periode vorig jaar. We verwachten dat de interne EBITDA-groei voor het vierde kwartaal aanzienlijk groter zal zijn dan die in 3Q10. We verwachte een positief effect van gemakkelijkere vergelijkingen op het vlak van verkoop- en marketingkosten in het vierde kwartaal, aangezien de timing van de commerciële activiteiten in 2009 een hoger kostenpercentage op het einde van het jaar tot gevolg had. Daarnaast is ook de vergelijkingsbasis voor administratieve kosten gemakkelijker. In het derde kwartaal steeg de volumegroei ten opzichte van de eerste twee kwartalen. Waar is die groei aan te danken?Zoals eerder vermeld, hebben we sterke groeiresultaten neergezet met een stijging van 4,1% van de totale volumes, waarbij onze belangrijkste merken de resultaten stuurden met een groei van 6,5% in het derde kwartaal, vergeleken met dezelfde periode in 2009. Brazilië zette sterke volumeresultaten neer, opnieuw grotendeels te danken aan de biervolumes die met 12,5% toenamen. Daarbij zijn de innovaties die we de laatste drie jaar hebben gelanceerd, goed voor meer dan 10% van de Braziliaanse biermarkt. De volumes in China stegen met 8,1% doordat ons portfolio van belangrijkste merken met 17,5% groeide, gedreven door onze nationale marketingcampagnes, zoals de sponsoring van de FIFA World Cup. Significante verbeteringen in de merkgezondheidsindicatoren voor Budweiser en Harbin zijn overigens een goed voorteken voor toekomstige groei. In Rusland stegen de volumes met 8,0%. Klinskoye groeide onder impuls van zijn nieuwe witbiervariëteit. We blijven er ook de bekendheid van het merk Bud verhogen via een brede waaier aan media-initiatieven, waaronder televisie, sociale media en buitenreclame, en de sterke volumeprestaties bevestigden het potentieel van het merk in Rusland. Ook de volumes van Stella Artois namen toe in Rusland, wat betekent dat we in een heel aantal consumentensegmenten sterk gegroeid zijn. De marktomstandigheden in Latijns-Amerika Zuid zijn over het algemeen verbeterd en Stella Artois heeft in heel de Zone marktaandeel gewonnen. De EBITDA stijgt sneller dan de volumes. Het gevolg van kostenbesparingen?Het gaat om een combinatie van factoren. Ten eerste zijn er de gestegen verkoopvolumes, waarbij onze "focus brands" of belangrijkste merken (die een hoger percentage vertegenwoordigen in onze opbrengsten en winst) sneller groeien dan de eigen bieren in het algemeen. We zien een betere portfoliomix in verschillende kernlanden, waardoor de opbrengsten sneller stijgen. Daarnaast blijft de stijging van de kostprijs verkochte goederen per hectoliter relatief beperkt. Uiteraard blijven we ook steeds verder waken over het vastekostenbeheer enerzijds en streven we continu naar synergieën anderzijds. Vandaag hebben we in totaal al 1 810 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd na de combinatie met Anheuser-Busch.