De resultaten van AB-InBev waren beter dan verwacht. Hoe kwam dat?

Karen Couck: "Algemeen hebben we een goede start van het jaar gekend, ondanks een economische omgeving die nog steeds de nodige uitdagingen stelt. In het eerste kwartaal kenden we een volumegroei van 0,8% en een EBITDA-groei van 5,1%, wat in beide gevallen iets beter is dan de verwachtingen. Het totale volume steeg vooral dankzij sterke prestaties in Brazilië, China en Canada. Algemeen genomen, was Brazilië was de sterkste stijger met een volumegroei van 15,9% dankzij de positieve impact van innovatieve marketinginspanningen, een positieve economische omgeving en een stijging van het beschikbaar inkomen. We hebben verder solide volumewinsten gerealiseerd in China en Canada met een groei van de biervolumes met respectievelijk 5,1% en 4,4%, wat iets beter is dan verwacht. "

Op welke markten werd er marktaandeel gewonnen?

Karen Couck: "We hebben marktaandeel gewonnen op markten die goed zijn voor ongeveer de helft van onze totale biervolumes: Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en de provincies in China waar we actief zijn. Zoals aangegeven in het resultatenpersbericht, zijn we niet tevreden met de algemene prestatie van ons marktaandeel. Dit gezegd zijnde, zijn we ervan overtuigd dat de marktaandeelverliezen grotendeels het gevolg zijn van korte-termijnfactoren zoals de sociale acties in België, de moeilijke vergelijkingsbasis met het hoogste kwartaalmarktaandeel in de Verenigde Staten sinds 1Q04 en wat we zien als opportunistische promotionele activiteiten van sommige concurrenten."

Hoe belangrijk is de focus op luxemerken?

Karen Couck: "Op basis van een gerichte strategie, wordt het merendeel van onze marketingmiddelen geïnvesteerd in wat we onze focus brands, of belangrijkste merken die we zien als de merken met het grootste groeipotentieel. Het volume van deze belangrijkste merken, die goed zijn voor ongeveer twee derde van ons totaal volume, nam toe met 2,1% in het eerste kwartaal. De sterkste stijgers waren: Skol, Brahma en Antartica in Brazilië; Budweiser en de Bud Light-familie in Canada; en Harbin in China."

Zijn nog meer synergieën mogelijk? Aan welk bedrag mogen we dan denken?

Karen Couck: "Gerelateerd aan de combinatie met Anheuser-

Busch, hebben we in 1Q10 in totaal 130 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd, wat de totale gerealiseerde synergieën op 1 490 miljoen USD brengt. We zitten nog steeds op schema om de doelstelling van 2,25 miljard USD aan synergieën te realiseren voor het gecombineerde bedrijf."

Hoe groot is de visibiliteit op de markt? De guidance werd lichtjes naar beneden aangepast. Is dat alleen te wijten aan eenmalige factoren?

Karen Couck: "Voor deze twee vragen, verwijs ik graag naar de vooruitzichten zoals vermeld in het resultatenpersbericht. Onze vooruitzichten voor 2010 blijven ongewijzigd tegenover de vooruitzichten die we bekend maakten bij de aankondiging van de jaarresultaten voor 2009, behalve dat we nu verwachten dat de volumegroei in 2Q10 op hetzelfde niveau zal zitten als in 1Q10 en dat de groei van de EBITDA iets onder het niveau van 1Q10 zal blijven als gevolg van de timing van verkoop- en marketinginvesteringen. In essentie zullen bepaalde verkoop- en marketingkosten in het tweede kwartaal vallen, onder meer in het kader van de FIFA Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika, waardoor er enige verschuivingen zijn tussen het eerste en tweede kwartaal. We blijven wel verwachten dat de groei van het volume en de EBITDA in het derde kwartaal groter zal zijn dan in het eerste halfjaar en verder zal toenemen in het vierde kwartaal. We ondervinden een positief effect van gemakkelijkere volumevergelijkingen in het tweede halfjaar, in het bijzonder in de VS. Daarnaast verwachten we heel moeilijke kostenvergelijkingen in de eerste helft van 2010 en veel gemakkelijkere in de tweede helft wegens de timing van de verkoop-, marketing- en administratieve kosten in 2009."

In hoeverre is schuldenafbouw nog prioritair?

Karen Couck: "Zoals aangegeven bij de jaarresultaten voor 2009, blijft schuldafbouw een belangrijke prioriteit voor AB InBev. Recent hebben we nog obligatieuitgiften gedaan. Op 24 maart 2010 hebben we de prijszetting afgerond van het samengevoegd hoofdbedrag van 3,25 miljard USD aan obligaties. Op 15 april 2010 werd de prijszetting afgerond van een samengevoegd hoofdbedrag van 750 miljoen EUR aan obligaties, die vervallen op 26 april 2018 en rente zullen dragen aan een jaarlijkse rentevoet van 4,000%."

De resultaten van AB-InBev waren beter dan verwacht. Hoe kwam dat? Karen Couck: "Algemeen hebben we een goede start van het jaar gekend, ondanks een economische omgeving die nog steeds de nodige uitdagingen stelt. In het eerste kwartaal kenden we een volumegroei van 0,8% en een EBITDA-groei van 5,1%, wat in beide gevallen iets beter is dan de verwachtingen. Het totale volume steeg vooral dankzij sterke prestaties in Brazilië, China en Canada. Algemeen genomen, was Brazilië was de sterkste stijger met een volumegroei van 15,9% dankzij de positieve impact van innovatieve marketinginspanningen, een positieve economische omgeving en een stijging van het beschikbaar inkomen. We hebben verder solide volumewinsten gerealiseerd in China en Canada met een groei van de biervolumes met respectievelijk 5,1% en 4,4%, wat iets beter is dan verwacht. " Op welke markten werd er marktaandeel gewonnen? Karen Couck: "We hebben marktaandeel gewonnen op markten die goed zijn voor ongeveer de helft van onze totale biervolumes: Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en de provincies in China waar we actief zijn. Zoals aangegeven in het resultatenpersbericht, zijn we niet tevreden met de algemene prestatie van ons marktaandeel. Dit gezegd zijnde, zijn we ervan overtuigd dat de marktaandeelverliezen grotendeels het gevolg zijn van korte-termijnfactoren zoals de sociale acties in België, de moeilijke vergelijkingsbasis met het hoogste kwartaalmarktaandeel in de Verenigde Staten sinds 1Q04 en wat we zien als opportunistische promotionele activiteiten van sommige concurrenten." Hoe belangrijk is de focus op luxemerken? Karen Couck: "Op basis van een gerichte strategie, wordt het merendeel van onze marketingmiddelen geïnvesteerd in wat we onze focus brands, of belangrijkste merken die we zien als de merken met het grootste groeipotentieel. Het volume van deze belangrijkste merken, die goed zijn voor ongeveer twee derde van ons totaal volume, nam toe met 2,1% in het eerste kwartaal. De sterkste stijgers waren: Skol, Brahma en Antartica in Brazilië; Budweiser en de Bud Light-familie in Canada; en Harbin in China." Zijn nog meer synergieën mogelijk? Aan welk bedrag mogen we dan denken? Karen Couck: "Gerelateerd aan de combinatie met Anheuser- Busch, hebben we in 1Q10 in totaal 130 miljoen USD aan synergieën gerealiseerd, wat de totale gerealiseerde synergieën op 1 490 miljoen USD brengt. We zitten nog steeds op schema om de doelstelling van 2,25 miljard USD aan synergieën te realiseren voor het gecombineerde bedrijf." Hoe groot is de visibiliteit op de markt? De guidance werd lichtjes naar beneden aangepast. Is dat alleen te wijten aan eenmalige factoren? Karen Couck: "Voor deze twee vragen, verwijs ik graag naar de vooruitzichten zoals vermeld in het resultatenpersbericht. Onze vooruitzichten voor 2010 blijven ongewijzigd tegenover de vooruitzichten die we bekend maakten bij de aankondiging van de jaarresultaten voor 2009, behalve dat we nu verwachten dat de volumegroei in 2Q10 op hetzelfde niveau zal zitten als in 1Q10 en dat de groei van de EBITDA iets onder het niveau van 1Q10 zal blijven als gevolg van de timing van verkoop- en marketinginvesteringen. In essentie zullen bepaalde verkoop- en marketingkosten in het tweede kwartaal vallen, onder meer in het kader van de FIFA Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika, waardoor er enige verschuivingen zijn tussen het eerste en tweede kwartaal. We blijven wel verwachten dat de groei van het volume en de EBITDA in het derde kwartaal groter zal zijn dan in het eerste halfjaar en verder zal toenemen in het vierde kwartaal. We ondervinden een positief effect van gemakkelijkere volumevergelijkingen in het tweede halfjaar, in het bijzonder in de VS. Daarnaast verwachten we heel moeilijke kostenvergelijkingen in de eerste helft van 2010 en veel gemakkelijkere in de tweede helft wegens de timing van de verkoop-, marketing- en administratieve kosten in 2009." In hoeverre is schuldenafbouw nog prioritair? Karen Couck: "Zoals aangegeven bij de jaarresultaten voor 2009, blijft schuldafbouw een belangrijke prioriteit voor AB InBev. Recent hebben we nog obligatieuitgiften gedaan. Op 24 maart 2010 hebben we de prijszetting afgerond van het samengevoegd hoofdbedrag van 3,25 miljard USD aan obligaties. Op 15 april 2010 werd de prijszetting afgerond van een samengevoegd hoofdbedrag van 750 miljoen EUR aan obligaties, die vervallen op 26 april 2018 en rente zullen dragen aan een jaarlijkse rentevoet van 4,000%."