In juni daalden de Japanse retail sales met 3% tot 10,65 miljard yen, zo maakte de overheid vanmorgen bekend. Voor het eerst sinds februari versnelde de daling van de verkopen.

Daarmee wordt gesuggereerd dat de stimuleringsmaatregelen van de overheid slechts een beperkte impact gehad hebben. Het blijkt vooral moeilijk om de binnenlandse vraag te stimuleren.

Het is nochtans erg belangrijk dat de Japanners opnieuw gaan consumeren, want de binnenlandse vraag is goed voor meer dan de helft van de Japanse economie. Een zwakke vraag kan de druk op de prijzen doen toenemen en dus deflatie veroorzaken.

In juni daalden de Japanse retail sales met 3% tot 10,65 miljard yen, zo maakte de overheid vanmorgen bekend. Voor het eerst sinds februari versnelde de daling van de verkopen. Daarmee wordt gesuggereerd dat de stimuleringsmaatregelen van de overheid slechts een beperkte impact gehad hebben. Het blijkt vooral moeilijk om de binnenlandse vraag te stimuleren. Het is nochtans erg belangrijk dat de Japanners opnieuw gaan consumeren, want de binnenlandse vraag is goed voor meer dan de helft van de Japanse economie. Een zwakke vraag kan de druk op de prijzen doen toenemen en dus deflatie veroorzaken.