Veel stelt dat herstel echter niet voor, zoals uit de kerstverkopen in een aantal landen blijkt. Met name in het door een recessie geteisterd Italië vielen die kerstverkopen fel tegen. Ten opzichte van het jaar voordien was er in de kerstperiode van 2013 een daling van de verkopen met meer dan 11%.

Volgens de consumentenfederatie Federconsumatori werden in één op de vijf Italiaanse huisgezinnen geen kerstcadootjes uitgedeeld wegens geldgebrek. Op basis van het gedrag van de consumenten zou men dus kunnen zeggen dat de crisis allesbehalve achter de rug is.

Veel stelt dat herstel echter niet voor, zoals uit de kerstverkopen in een aantal landen blijkt. Met name in het door een recessie geteisterd Italië vielen die kerstverkopen fel tegen. Ten opzichte van het jaar voordien was er in de kerstperiode van 2013 een daling van de verkopen met meer dan 11%. Volgens de consumentenfederatie Federconsumatori werden in één op de vijf Italiaanse huisgezinnen geen kerstcadootjes uitgedeeld wegens geldgebrek. Op basis van het gedrag van de consumenten zou men dus kunnen zeggen dat de crisis allesbehalve achter de rug is.