De Smart Behavior Blog: doe niet langer domme dingen met je geld!

Confronterend, hilarisch maar zeker heel herkenbaar, schetsen we in deze wekelijkse blog de veelvoorkomende valkuilen voor beleggers en tekenen we de oplossing voor je uit...

Ongeveer een jaar geleden werd er in diverse media wereldwijd gespeculeerd dat computers (robots) de klassieke financiële adviseurs zouden vervangen. Daarna werd het stil. Afgelopen week dook er ineens een filmpje op van de Amerikaanse broker Charles Schwab, dat hun robot-platform in de kijker zet.

En ook Vanguard, een andere grote speler, heeft volgens CNBC niet stilgezeten. Vanguard Group is in de VS de grootste aanbieder van beleggingsfondsen, met meer dan 3.000 miljard dollar onder beheer. U leest het goed: 3.000.000.000.000. Dat zijn 12 nullen: . Vanguard heeft vastgesteld dat een belegger bereid is 0,2 tot 0,4 procent van zijn vermogen te betalen voor geautomatiseerd advies. De eigen klanten van Vanguard hebben al 4,5 miljard dollar (dit zijn 9 nullen) overgeboekt naar dit "robo-advisors" platform.

Deze platforms met robot-adviseurs gaan een stapje verder dan u een platform te bieden waar u zelf vanachter uw computer transacties doet en uw beleggingsportefeuille inricht. In Nederland en België zijn er weinig van deze zogenaamde FinTech-spelers bekend. Betterment.com, FutureAdvisor en Wealthfront zijn namen die vaak opduiken in een internationale context.

Traditionele adviseurs en aanbieders van beleggingsoplossingen zien deze ontwikkeling als een bedreiging voor hun eigen toekomst. Zal de menselijke adviseur volledig vervangen worden? Deze platformen zijn goedkoop, en functioneel. Zijn computers rationeler dan mensen? In ieder geval zijn ze consequenter. Menselijke emoties zijn deze machines vreemd en daardoor kunnen ze beleggersfouten voorkomen, zoals te veel en onnodig handelen.

In plaats van zich bedreigd voelen, zouden adviseurs misschien beter de vraag stellen hoe hun klanten er beter van kunnen worden. Sommige zaken bespreek je liever met een adviseur van vlees en bloed. Voor andere zaken is de menselijke factor niet nodig.

Als je straks een bankkantoor binnenstapt en je hebt een gesprek met je adviseur, misschien moet je ook eens vragen hoe hij of zij naar de robotisering kijkt. De openingsuren van de bank, de kosten en de commissies die de adviseurs opstrijken en eventueel tegenvallende rendementen: het is niet altijd zoals jij het wil. Je moet gesprekken hebben met je adviseur over alles wat jou kan helpen. En jij mag ook vragen stellen om te begrijpen of de adviseur echt weet, en beseft, dat hij er voor jou is. Wat doet hij of zij om jou verder te helpen met je financiële vragen. Als je eenmaal dit antwoord hebt, kun je een betere keuze maken welke adviseur het beste bij jou en je beleggingen past. (RvB)

Deze column is geschreven door Robert van Beek CFP® €FA, auteur en vertaler van 'The Behavior Gap, Stop doing dumb things with your money' van Carl Richards, columnist bij de New York Times. De sketches confronteren beleggers met hun gedrag en de manier waarop we communiceren over complexe financiële begrippen. Robert is sinds 1992 actief in de financiële wereld. Uw reacties zijn welkom op info@robertvanbeek.eu. Kijk ook op www.behaviorgap.eu en www.onepagefinancialplan.eu voor meer informatie.