Niet verwonderlijk : België en Nederland liggen in het hart van één van de grootste consumptiepolen ter wereld, nl. West-Europa.

Bovendien liggen in deze landen ook de wereldhavens Antwerpen en Rotterdam waarlangs heel wat goederen hun weg vinden naar de Europese consument.

De logistieke sites in de portefeuille liggen dan ook op de as Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerp-Brussel-Rijsel.

De ambities zijn groot : het groeiplan 2013 - 2016 wil de vastgoedportefeuille met 50% doen groeien (+600 miljoen euro, vooral in de Benelux).

Eén van de grootste projecten is ongetwijfeld WDPort Of Ghent, een multimodaal logistiek complex in de Gentste haven. Ook de toenemende groei van e-commerce speelt in het voordeel van WDP: immers uit de lijst van belangrijkste huurders leren we volgens Geert Van Herck dat DHL één van de belangrijkste klanten is (8% van de portefeuille is verhuurd aan de Amerikaanse pakjesgroep).

De belangrijkste huurder is de West-Vlaamse voedingsgroep Univeg (9%), andere belangrijke klanten zijn Kuehne & Nagel (een Duitse logistieke groep) en Philips Lighting (4%).

Aan de operationele kant kunnen we volgens Geert Van Herck niet voorbij aan de sterke fundamentals : de bezettingsgraad van het logistieke vastgoed is hoger dan 95% (Q1 : 96,5%), de gemiddelde looptijd van de huurcontracten is 7,3 jaar en het nettorendement 7,4% (EPRA-norm, Q1).

Beschouw dat laatste cijfers als de opbrengstzijde van de WDP-rekening en zet aan de kostenzijde de gemiddelde financieringskost (3,6% in Q1) en het verklaart waarom WDP een zeer performant bedrijf is.

Het spreekt dan ook voor zich dat WDP de lage rentestand aangrijpt om haar groeistrategie (met mooie rendabiliteitscijfers) te financieren.

Niet verwonderlijk : België en Nederland liggen in het hart van één van de grootste consumptiepolen ter wereld, nl. West-Europa. Bovendien liggen in deze landen ook de wereldhavens Antwerpen en Rotterdam waarlangs heel wat goederen hun weg vinden naar de Europese consument. De logistieke sites in de portefeuille liggen dan ook op de as Amsterdam-Rotterdam-Breda-Antwerp-Brussel-Rijsel. De ambities zijn groot : het groeiplan 2013 - 2016 wil de vastgoedportefeuille met 50% doen groeien (+600 miljoen euro, vooral in de Benelux). Eén van de grootste projecten is ongetwijfeld WDPort Of Ghent, een multimodaal logistiek complex in de Gentste haven. Ook de toenemende groei van e-commerce speelt in het voordeel van WDP: immers uit de lijst van belangrijkste huurders leren we volgens Geert Van Herck dat DHL één van de belangrijkste klanten is (8% van de portefeuille is verhuurd aan de Amerikaanse pakjesgroep). De belangrijkste huurder is de West-Vlaamse voedingsgroep Univeg (9%), andere belangrijke klanten zijn Kuehne & Nagel (een Duitse logistieke groep) en Philips Lighting (4%). Aan de operationele kant kunnen we volgens Geert Van Herck niet voorbij aan de sterke fundamentals : de bezettingsgraad van het logistieke vastgoed is hoger dan 95% (Q1 : 96,5%), de gemiddelde looptijd van de huurcontracten is 7,3 jaar en het nettorendement 7,4% (EPRA-norm, Q1). Beschouw dat laatste cijfers als de opbrengstzijde van de WDP-rekening en zet aan de kostenzijde de gemiddelde financieringskost (3,6% in Q1) en het verklaart waarom WDP een zeer performant bedrijf is. Het spreekt dan ook voor zich dat WDP de lage rentestand aangrijpt om haar groeistrategie (met mooie rendabiliteitscijfers) te financieren.