In het kader van de aftercare wordt op alle systemen een intensieve monitoring uitgevoerd om eventuele onregelmatigheden op te sporen.

Alle beschikbare informatie wordt gedeeld met de speurders en de bevoegde instanties, die het gerechtelijk onderzoek voortzetten.

Deze doorgedreven controles hebben onregelmatigheden aan het licht gebracht op een router bij BICS, de dochteronderneming van Belgacom die de internationale carrierdiensten verzorgt.

Het eerste onderzoek wijst erop dat er wijzigingen zijn aangebracht in de software van de router, wat gebeurd kan zijn tijdens de recente digitale inbraak.

In samenwerking met externe experts, en in overleg met de speurders bevoegd voor het gerechtelijk onderzoek, zetten de specialisten van Belgacom en BICS het onderzoek voort en worden ook de remediatie-acties voorbereid.

De bevoegde instanties, het BIPT en de Privacy Commissie, werden geïnformeerd en worden verder op de hoogte gehouden.

Belgacom en BICS stellen alles in het werk om de vastgestelde problemen op te lossen en zullen hier verder over communiceren wanneer de resultaten van het onderzoek en de planning van de remediatie-acties dit toelaten.