Het technologiebedrijf maakte enige tijd geleden de overname bekend van de private dienstverlener op het gebied van infrastructuur voor cloud computing.

Financiële details zijn niet onthuld maar IBM zou volgens berichten USD 2 miljard op tafel hebben gelegd voor SoftLayer.

De acquisitie is te onbeduidend om iets te veranderen aan de waardering (fair value) voor het aandeel IBM van USD 208, maar ABN Amro kan er ook niet erg enthousiast over zijn.

De kracht van SoftLayer schuilt in het leveren voor clouddiensten voor het midden- en kleinbedrijf, maar de bank vindtn deze vorm van dienstverlening weinig onderscheidend.

Voor de nieuwe clouddivisie van IBM zal het niet makkelijk zijn om winstgevend te kunnen concurreren met Amazon, Microsoft en Google omdat dit trio op termijn de prijzen voor cloud computing diensten naar beneden zal brengen.

De cloudinfrastructuur van IBM vindt weinig aftrek buiten de eigen klantenkring.

Met de overname van SoftLayer hoopt het bedrijf makkelijker nieuw klanten te kunnen werven, het dienstenpakket uit te breiden en bestaande klanten van SoftLayer nieuwe producten en diensten te verkopen.

ABN Amro ziet echter onvoldoende kansen voor IBM om zich dusdanig te onderscheiden met cloud computing dat de activiteiten op de lange termijn winstgevend zijn.

Liever zien de analisten van de bank dat het bedrijf op zoek gaat naar partners om deze diensten aan klanten te leveren en zelf te investeren in meer lonende kansen op het gebied van applicatiesoftware en it-dienstverlening.

Het technologiebedrijf maakte enige tijd geleden de overname bekend van de private dienstverlener op het gebied van infrastructuur voor cloud computing. Financiële details zijn niet onthuld maar IBM zou volgens berichten USD 2 miljard op tafel hebben gelegd voor SoftLayer. De acquisitie is te onbeduidend om iets te veranderen aan de waardering (fair value) voor het aandeel IBM van USD 208, maar ABN Amro kan er ook niet erg enthousiast over zijn. De kracht van SoftLayer schuilt in het leveren voor clouddiensten voor het midden- en kleinbedrijf, maar de bank vindtn deze vorm van dienstverlening weinig onderscheidend. Voor de nieuwe clouddivisie van IBM zal het niet makkelijk zijn om winstgevend te kunnen concurreren met Amazon, Microsoft en Google omdat dit trio op termijn de prijzen voor cloud computing diensten naar beneden zal brengen. De cloudinfrastructuur van IBM vindt weinig aftrek buiten de eigen klantenkring. Met de overname van SoftLayer hoopt het bedrijf makkelijker nieuw klanten te kunnen werven, het dienstenpakket uit te breiden en bestaande klanten van SoftLayer nieuwe producten en diensten te verkopen. ABN Amro ziet echter onvoldoende kansen voor IBM om zich dusdanig te onderscheiden met cloud computing dat de activiteiten op de lange termijn winstgevend zijn. Liever zien de analisten van de bank dat het bedrijf op zoek gaat naar partners om deze diensten aan klanten te leveren en zelf te investeren in meer lonende kansen op het gebied van applicatiesoftware en it-dienstverlening.