Deze blokkade was georganiseerd door de oppositie om geen enkele verantwoordelijkheid te hoeven dragen voor de impopulaire benzineprijsverhoging.

Hiermee lijkt de campagne voor de volgende presidentsverkiezingen, die gehouden zullen worden in 2014, volgens Maarten-Jan Bakkum, Global Emerging Markets Equity Strategist bij ING Investment Management.al begonnen te zijn.

Terwijl andere landen worstelen met hoge begrotingstekorten (India, Zuid Afrika), hoge lopende-rekeningtekorten (India, Turkije) of excessieve schulden in het financiële systeem (China, Korea), is de Indonesische economie mooi in evenwicht.

Gezonde bankensector opbouwen

Na de Aziëcrisis lag de prioriteit voor beleidsmakers in Jakarta vooral op het creëren van macro-economische stabiliteit. Hierdoor kon Indonesië haar begrotings- en lopende-rekeningtekorten wegwerken, kon het haar buitenlandse schuld bijna volledig aflossen en is het in staat geweest een gezonde bankensector op te bouwen.

Het is vanwege deze goede beleidsresultaten en gezonde uitgangspositie dat regering en parlement de laatste tijd wat minder druk voelt om impopulaire beslissingen te nemen die vooral de lange termijn dienen.

De Indonesische autoriteiten zijn tegenwoordig vooral geinteresseerd in het maximaliseren van economische groei, ook als dit leidt tot hogere tekorten en risico's voor de lange termijn.

De stevige renteverlagingen van de laatste kwartalen en het afblazen van de benzineprijsverhoging moeten in dit licht gezien worden.

Weer meer investeringen in infrastructuur

Het goede nieuws is dat de Indonesische economie momenteel zo sterk is, met een nog lage kredietpenetratie, lage schuldquota en een solide consumptiegroei, dat een paar suboptimale beleidsbeslissingen niet veel kwaad kunnen.

In de huidige omgeving van zwakke groei in de VS en Europa, en toenemende druk op de Chinese groei, kan een land als Indonesië de schade beperkt houden.

De economie wordt met name gedreven door binnenlandse consumptie en investeringen, en omdat zowel bedrijven als huishoudens lange tijd zeer behoudend zijn geweest is er nu nog genoeg ruimte voor groei. 6.5% economische groei blijft haalbaar dit jaar.

De laatste jaren zijn de investeringen in infrastructuur weer aan het toenemen. Vooral recentelijk is er duidelijk meer activiteit zichtbaar.

Na het aannemen van een nieuwe landonteigeningswet in december is de hoop nu gevestigd op een sneller proces van planning en bouw van nieuwe wegen en andere infrastructuur.

Het niet verhogen van de benzineprijzen verkleint de ruimte voor meer publieke investeringsgroei, maar dit zal Indonesië niet van zijn snelle groeipad afduwen.

Daarvoor is het groeimomentum en de macro-economische basis te sterk. Dit verklaart waarom de Indonesische aandelenmarkt goed blijft presteren, ondanks de recente tegenvallende beleidskeuzes.

Deze blokkade was georganiseerd door de oppositie om geen enkele verantwoordelijkheid te hoeven dragen voor de impopulaire benzineprijsverhoging. Hiermee lijkt de campagne voor de volgende presidentsverkiezingen, die gehouden zullen worden in 2014, volgens Maarten-Jan Bakkum, Global Emerging Markets Equity Strategist bij ING Investment Management.al begonnen te zijn. Terwijl andere landen worstelen met hoge begrotingstekorten (India, Zuid Afrika), hoge lopende-rekeningtekorten (India, Turkije) of excessieve schulden in het financiële systeem (China, Korea), is de Indonesische economie mooi in evenwicht. Gezonde bankensector opbouwen Na de Aziëcrisis lag de prioriteit voor beleidsmakers in Jakarta vooral op het creëren van macro-economische stabiliteit. Hierdoor kon Indonesië haar begrotings- en lopende-rekeningtekorten wegwerken, kon het haar buitenlandse schuld bijna volledig aflossen en is het in staat geweest een gezonde bankensector op te bouwen. Het is vanwege deze goede beleidsresultaten en gezonde uitgangspositie dat regering en parlement de laatste tijd wat minder druk voelt om impopulaire beslissingen te nemen die vooral de lange termijn dienen. De Indonesische autoriteiten zijn tegenwoordig vooral geinteresseerd in het maximaliseren van economische groei, ook als dit leidt tot hogere tekorten en risico's voor de lange termijn. De stevige renteverlagingen van de laatste kwartalen en het afblazen van de benzineprijsverhoging moeten in dit licht gezien worden.Weer meer investeringen in infrastructuur Het goede nieuws is dat de Indonesische economie momenteel zo sterk is, met een nog lage kredietpenetratie, lage schuldquota en een solide consumptiegroei, dat een paar suboptimale beleidsbeslissingen niet veel kwaad kunnen. In de huidige omgeving van zwakke groei in de VS en Europa, en toenemende druk op de Chinese groei, kan een land als Indonesië de schade beperkt houden. De economie wordt met name gedreven door binnenlandse consumptie en investeringen, en omdat zowel bedrijven als huishoudens lange tijd zeer behoudend zijn geweest is er nu nog genoeg ruimte voor groei. 6.5% economische groei blijft haalbaar dit jaar. De laatste jaren zijn de investeringen in infrastructuur weer aan het toenemen. Vooral recentelijk is er duidelijk meer activiteit zichtbaar. Na het aannemen van een nieuwe landonteigeningswet in december is de hoop nu gevestigd op een sneller proces van planning en bouw van nieuwe wegen en andere infrastructuur. Het niet verhogen van de benzineprijzen verkleint de ruimte voor meer publieke investeringsgroei, maar dit zal Indonesië niet van zijn snelle groeipad afduwen. Daarvoor is het groeimomentum en de macro-economische basis te sterk. Dit verklaart waarom de Indonesische aandelenmarkt goed blijft presteren, ondanks de recente tegenvallende beleidskeuzes.