De tarieven voor supertankers die Saoedische olie naar Japan voeren is tot onder 10.000 dollar gedaald, ten opzichte van een piek op 88.345 dollar in januari. De cijfers zijn afkomstig van de Baltic Exchange in Londen.

Wereldwijd zal de vloot van large crude carriers dit jaar met 4,90% groeien, waar volgens Clarkson Plc (de grootste shipbroker in de wereld) eerst maar op een groei met 3,90% was gerekend.

Fredriksen, hoofd van Frontline Ltd., is al een tijdje negatief voor de tarieven die voor tankers moeten worden betaald. Reders hebben in de afgelopen jaren het grootste aantal supertankers besteld sinds de jaren 70.

Dat gebeurde om gelijke tred te houden met de vraag naar olie die wereldwijd gedurende 14 jaar op rij is gestegen.

In juli 2008 bedroegen de tarieven nog 177.000 dollar, waarna ze als gevolg van de crisis snel naar beneden gingen. Volgens BP daalde de vraag naar ruwe olie vorig jaar aan het snelste tempo in meer dan een kwarteeuw.

De tarieven voor supertankers die Saoedische olie naar Japan voeren is tot onder 10.000 dollar gedaald, ten opzichte van een piek op 88.345 dollar in januari. De cijfers zijn afkomstig van de Baltic Exchange in Londen. Wereldwijd zal de vloot van large crude carriers dit jaar met 4,90% groeien, waar volgens Clarkson Plc (de grootste shipbroker in de wereld) eerst maar op een groei met 3,90% was gerekend. Fredriksen, hoofd van Frontline Ltd., is al een tijdje negatief voor de tarieven die voor tankers moeten worden betaald. Reders hebben in de afgelopen jaren het grootste aantal supertankers besteld sinds de jaren 70. Dat gebeurde om gelijke tred te houden met de vraag naar olie die wereldwijd gedurende 14 jaar op rij is gestegen. In juli 2008 bedroegen de tarieven nog 177.000 dollar, waarna ze als gevolg van de crisis snel naar beneden gingen. Volgens BP daalde de vraag naar ruwe olie vorig jaar aan het snelste tempo in meer dan een kwarteeuw.