De resultatenpublicatie van Ryanair bracht maandag de toerismesector in het algemeen en de sector van de luchtvaartmaatschappijen op de voorgrond. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair boekte in 2012 een

recordwinst.

Ook Lufthanse publiceerde een tijdje geleden meevallende cijfers. De omzet lag met 30 miljard euro bijna 5% hoger dan in 2011 en de nettowinst steeg tot 990 miljoen euro (wel vnl. te danken aan éénmalige elementen).

De bedrijfswinst daalde evenwel met 36% en een belangrijke verklaring hiervoor was de gestegen olieprijs (die zich vertaalt in een hogere factuur voor kerosine).

Maar dit jaar laat een tegenovergesteld beeld zien: de olieprijs heeft er net een wekenlange daling opzitten en dit moet ongetwijfeld een impact hebben op de brandstoffactuur van de luchtvaartgroepen.

Hierdoor heeft Lufthansa wat meer ademruimte om zich op zijn investeringsplannen (lees: de bestelling van nieuwe vliegtuigen) te focussen.

Want de raad van bestuur keurde dit jaar een aankooporder goed voor 108 nieuwe toestellen (kostprijs: 9 miljard euro). Dit om de verwachte expansie in Azië op te vangen.

Azië is de belangrijkste groeimarkt ter wereld, met een verwachte jaarlijkse toename van het aantal passagiers met 6,7%. Van Herck heeft een advies kopen.

De resultatenpublicatie van Ryanair bracht maandag de toerismesector in het algemeen en de sector van de luchtvaartmaatschappijen op de voorgrond. De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair boekte in 2012 een recordwinst. Ook Lufthanse publiceerde een tijdje geleden meevallende cijfers. De omzet lag met 30 miljard euro bijna 5% hoger dan in 2011 en de nettowinst steeg tot 990 miljoen euro (wel vnl. te danken aan éénmalige elementen). De bedrijfswinst daalde evenwel met 36% en een belangrijke verklaring hiervoor was de gestegen olieprijs (die zich vertaalt in een hogere factuur voor kerosine). Maar dit jaar laat een tegenovergesteld beeld zien: de olieprijs heeft er net een wekenlange daling opzitten en dit moet ongetwijfeld een impact hebben op de brandstoffactuur van de luchtvaartgroepen. Hierdoor heeft Lufthansa wat meer ademruimte om zich op zijn investeringsplannen (lees: de bestelling van nieuwe vliegtuigen) te focussen. Want de raad van bestuur keurde dit jaar een aankooporder goed voor 108 nieuwe toestellen (kostprijs: 9 miljard euro). Dit om de verwachte expansie in Azië op te vangen. Azië is de belangrijkste groeimarkt ter wereld, met een verwachte jaarlijkse toename van het aantal passagiers met 6,7%. Van Herck heeft een advies kopen.