Euronav realiseerde een netto resultaat van 59,3 miljoen USD (eerste halfjaar 2009: 27 miljoen USD) voor de zes maanden eindigend op 30 juni 2010, hetzij 1,19 USD per aandeel (eerste halfjaar 2009: 0,54 USD per aandeel).

De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 185,9 miljoen USD (eerste halfjaar 2009: 125,2 miljoen USD).

De gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International pool, bedroegen ongeveer 45.000 USD per dag in het tweede kwartaal (tweede kwartaal 2009: 28.700 USD per dag) en 47.000 USD per dag over het eerste halfjaar van 2010 (eerste halfjaar 2009: 38.100 USD per dag).

De gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot van Euronav, die onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten verhuurd wordt, bedroegen 31.000 USD per dag voor het tweede kwartaal (tweede kwartaal 2009: 31.500 USD per dag) en 31.600 USD per dag over het eerste halfjaar van 2010 (eerste halfjaar 2009: 34.900 USD per dag).

De laatste weken verzwakte de tankermarkt merkbaar in lijn met de seizoensgebonden verwachtingen, maar bleef gekenmerkt door een hoge volatiliteit.

Evenwel blijven de vooruitzichten voor de rest van het jaar positief aangezien de vraag naar het einde van het derde kwartaal en gedurende het vierde kwartaal traditiegetrouw toeneemt ten gevolge van zowel extreme weersomstandigheden als een seizoensgebonden hogere vraag naar stookolie.

De FSO Asia wordt thans uitgebaat op het Al Shaheen olieveld in Qatar en presteert zeer goed.

De FSO Africa is nog steeds niet tewerkgesteld. De joint venture partners blijven evenwel met verschillende partijen een mogelijke tewerkstelling voor het schip bespreken en zijn hoopvol dat in de nabije toekomst een overeenkomst wordt bereikt.

Beide FSOâ€s zijn de grootste en de technisch meest hoogstaande dubbelwandige FSOâ€s ter wereld en zijn eigendom van joint ventures waarin OSG en Euronav NV elk 50% van de aandelen aanhouden.

Euronav realiseerde een netto resultaat van 59,3 miljoen USD (eerste halfjaar 2009: 27 miljoen USD) voor de zes maanden eindigend op 30 juni 2010, hetzij 1,19 USD per aandeel (eerste halfjaar 2009: 0,54 USD per aandeel). De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 185,9 miljoen USD (eerste halfjaar 2009: 125,2 miljoen USD). De gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International pool, bedroegen ongeveer 45.000 USD per dag in het tweede kwartaal (tweede kwartaal 2009: 28.700 USD per dag) en 47.000 USD per dag over het eerste halfjaar van 2010 (eerste halfjaar 2009: 38.100 USD per dag). De gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot van Euronav, die onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten verhuurd wordt, bedroegen 31.000 USD per dag voor het tweede kwartaal (tweede kwartaal 2009: 31.500 USD per dag) en 31.600 USD per dag over het eerste halfjaar van 2010 (eerste halfjaar 2009: 34.900 USD per dag). De laatste weken verzwakte de tankermarkt merkbaar in lijn met de seizoensgebonden verwachtingen, maar bleef gekenmerkt door een hoge volatiliteit. Evenwel blijven de vooruitzichten voor de rest van het jaar positief aangezien de vraag naar het einde van het derde kwartaal en gedurende het vierde kwartaal traditiegetrouw toeneemt ten gevolge van zowel extreme weersomstandigheden als een seizoensgebonden hogere vraag naar stookolie. De FSO Asia wordt thans uitgebaat op het Al Shaheen olieveld in Qatar en presteert zeer goed. De FSO Africa is nog steeds niet tewerkgesteld. De joint venture partners blijven evenwel met verschillende partijen een mogelijke tewerkstelling voor het schip bespreken en zijn hoopvol dat in de nabije toekomst een overeenkomst wordt bereikt. Beide FSOâ€s zijn de grootste en de technisch meest hoogstaande dubbelwandige FSOâ€s ter wereld en zijn eigendom van joint ventures waarin OSG en Euronav NV elk 50% van de aandelen aanhouden.