Euronav realiseerde over het eerste kwartaal een netto resultaat van 22,3 miljoen USD (eerste kwartaal 2009: 16,8 miljoen USD) voor de 3 maanden eindigend op 31 maart 2010, hetzij 0,45 USD per aandeel (eerste kwartaal 2009: 0,34 USD per aandeel).

De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 84,2 miljoen USD (eerste kwartaal 2009: 79 miljoen USD). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International pool, bedroegen voor het eerste kwartaal 2010 ongeveer 49.000 USD per dag (eerste kwartaal 2009: 47.000 USD per dag).

De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax vloot van Euronav, die deels verhuurd wordt onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten en deels op de spotmarkt, bedroegen 32.500 USD per dag voor het eerste kwartaal van 2010 (eerste kwartaal 2009: 38.500 USD per dag), inclusief winstdeelnames (indien van toepassing).

Het resultaat werd beïnvloed door de herwaardering „marked-to-market†van een aantal niet-cash elementen, waaronder interestindekkingen voor een bedrag van 2 miljoen USD.

In tegenstelling tot de seizoensgebonden verwachtingen, bleef de markt in het tweede kwartaal sterk presteren in lijn met het eerste kwartaal.

Tot dusver behaalde de VLCC vloot van Euronav uitgebaat binnen de Tankers International pool, een gemiddeld tijdsbevrachtingstayrief van 45.000 USD per dag over het tweede kwartaal, met 50% van de beschikbare dagen reeds ingedekt.

De vraag naar ruwe olie vanuit het Verre Oosten blijft groeien. Daarnaast zien we vandaag een sterker dan verwachte vraag vanuit de VS en een verzwakte export vanuit de Golf van Mexico en de Noordzee, wat een positieve invloed heeft op de ton-mijl verhouding.

Hoewel de tankermarkt zoals gewoonlijk volatiliteit zal kennen, zien de verwachtingen voor 2010 er volgens Euronav steeds meerbelovend uit.

Euronav realiseerde over het eerste kwartaal een netto resultaat van 22,3 miljoen USD (eerste kwartaal 2009: 16,8 miljoen USD) voor de 3 maanden eindigend op 31 maart 2010, hetzij 0,45 USD per aandeel (eerste kwartaal 2009: 0,34 USD per aandeel). De EBITDA over dezelfde periode bedroeg 84,2 miljoen USD (eerste kwartaal 2009: 79 miljoen USD). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (time charter equivalent) behaald door de vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International pool, bedroegen voor het eerste kwartaal 2010 ongeveer 49.000 USD per dag (eerste kwartaal 2009: 47.000 USD per dag). De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax vloot van Euronav, die deels verhuurd wordt onder langetermijnbevrachtingsovereenkomsten en deels op de spotmarkt, bedroegen 32.500 USD per dag voor het eerste kwartaal van 2010 (eerste kwartaal 2009: 38.500 USD per dag), inclusief winstdeelnames (indien van toepassing). Het resultaat werd beïnvloed door de herwaardering „marked-to-market†van een aantal niet-cash elementen, waaronder interestindekkingen voor een bedrag van 2 miljoen USD. In tegenstelling tot de seizoensgebonden verwachtingen, bleef de markt in het tweede kwartaal sterk presteren in lijn met het eerste kwartaal. Tot dusver behaalde de VLCC vloot van Euronav uitgebaat binnen de Tankers International pool, een gemiddeld tijdsbevrachtingstayrief van 45.000 USD per dag over het tweede kwartaal, met 50% van de beschikbare dagen reeds ingedekt. De vraag naar ruwe olie vanuit het Verre Oosten blijft groeien. Daarnaast zien we vandaag een sterker dan verwachte vraag vanuit de VS en een verzwakte export vanuit de Golf van Mexico en de Noordzee, wat een positieve invloed heeft op de ton-mijl verhouding. Hoewel de tankermarkt zoals gewoonlijk volatiliteit zal kennen, zien de verwachtingen voor 2010 er volgens Euronav steeds meerbelovend uit.