Al is zo'n belegging niet voor iedereen weggelegd, want aan een standaard hotelkamer hangt een prijskaartje van minimum 100.000 euro. "Je koopt geen verblijf, maar een aandeel in de winst van het hotel. Hoe meer overnachtingen er geboekt worden, hoe hoger de winstmarge", zegt zegt Stephan Vandendaele van Industrie Hotelière aan het VRT Nieuws. "Het rendement is weliswaar iets dat je op termijn moet bekijken. Een nieuw hotel moet immers groeien."

"Als je kiest voor zo'n beleggingsvorm moet je rekening houden met verschillende aspecten zoals de locatie, de potentiële bezettingsgraad en de concurrentie", zegt Karl Odent van de beleggersgids.

Risico's

Karl waarschuwt voor de risico's. "Als je kijkt naar de risicoschaal, waar A staat voor veilige beleggingen en G voor de minst veilige, dan zit een belegging in het hotelkamer vandaag op risicoschaal D."

De FSMA (de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) zal vanaf midden juni verkopers verplichten duidelijk de risico's van deze belegging te communiceren. (VRT/NS)