Voor wie bedoeld?

Steeds meer onlinebanken bieden ook online vermogensbeheer aan met een lage instapdrempel. Denken we bijvoorbeeld maar aan MeDirect, Evi, KeyPrivate, Easyvest, Pritle,... Deze online vermogensbeheerders mikken vooral op de niet-actieve belegger waarvan de portefeuille kleiner is dan 250.000 euro. Vanaf dat bedrag kan je immers bij heel wat banken in "personal banking" stappen wat doorgaans een lightversie is van echt vermogensbeheer waar de lat vaak op 1 miljoen ligt.

Bij online vermogensbeheer krijg je dus geen persoonlijke adviseur, maar regelt een computerprogramma alles voor je. De instapdrempel verschilt per bank, maar ligt doorgaans tussen de 5.000 en 15.000 euro. Instappen kan dus vanaf een relatief klein bedrag.

Je beleggingsportefeuille op maat

Wie wil instappen, zal eerst online een aantal vragen moeten beantwoorden, waarna een computerprogramma je beleggersprofiel bepaalt. Op basis van dit profiel zal het computerprogramma je een aantal fondsen of soms trackers (indexfondsen met een lage beheerkost) voorstellen om dit profile op te vullen.

Voor een stuk is dit te vergelijken met de gemengde fondsen die de klassieke banken aan het loket aanbieden volgens je profiel. Maar het voordeel van deze online vermogensbeheerders is dat ze doorgaans topfondsen aanbieden en dus geen huisfondsen proberen aan te smeren.

Echt goedkoop?

Deze online vermogensbeheerders pakken in hun reclame en op hun websites uit met lage kosten. Zij leggen hierbij vooral de nadruk op het feit dat je geen (of bijna geen) instapkosten een bewaarloon betaalt, wat uiteraard meevalt. Maar daarnaast zijn er ook jaarlijkse beheerkosten, waar je soms moet naar zoeken op hun websites.

De jaarlijkse beheerskosten liggen doorgaans rond de 0,50 procent per jaar. Echt duur is dat natuurlijk niet. Maar besef wel dat online vermogensbeheerders doorgaans beleggen in fondsen waarbij het fonds zelf vaak ook jaarlijkse beheerskosten heeft van 1 à 1,5 procent per jaar. Robotadviseurs zijn dus verre van gratis zoals het soms wel overkomt in de publiciteit of sommige websites.