Een snelle ontwikkeling

Volgens Morgan Stanley zal de markt van het Internet der dingen veel meer impact hebben dan de smartphones of tablets. In volume zal het aantal "wearables" (een belangrijke groeipool) zoals horloges, brillen en kledij van 6 miljoen in 2013 naar 248 miljoen in 2017 stijgen, wat neerkomt op een jaarlijkse gemiddelde groei van 154%.

Morgan Stanley schat in dat de afzetmarkt (modemarkt, enz.) die vandaag beoogd wordt een globale markt van 1600 miljard dollar zal vertegenwoordigen.

De leiders

Vandaag is Samsung Electronics marktleider met een marktaandeel van 22% dankzij het Samsung Gear uurwerk. Dat opent uiteraard perspectieven voor Apple dat binnenkort een slim horloge lanceert.

Nike (Fuelband) is tegenwoordig nummer 2 op de markt met 15% van de markt. LG Electronics staat ook al mooi geplaatst aangezien het al met Google samen gewerkt heeft om de LG G Watch te lanceren.

De Zuid-Koreaanse gigant bezit ook 38% van LG Display, dat de schermen van de iWatch van Apple levert maar dat geen aandeelhouder is van LG Chem, samen met Samsung SDI (20% Samsung Electronics) de belangrijkste leverancier van batterijen.

Chipspecialisten

Morgan Stanley stelt ook een lange lijst op van potentiele begunstigden van de ontwikkeling van slimme voorwerpen in de sector van de halfgeleiders. Dankzij de technologie van de Amerikaan Invensense kunnen de sensors beter geïntegreerd worden en kan er ruimte bespaard worden, een essentieel element.

Zijn landgenoot NXP Semiconductors is gespecialiseerd in componenten voor beveiliging van mobiele betalingen. In Europa is Morgan Stanley te vinden voor ARM (Architectuur die onder licentie aan fabrikanten verkocht wordt), dat chips ontwerpt, en STMicroElectronics, wereldleider in miniatuursensoren (MEMS). (CB)