Ongunstige tijden voor de uitbaters van supermarkten

Arnaud Delaunay van Leleux denkt hierbij vooral aan de recente problemen van Carrefour (daling van de omzet in zijn Franse hypermarkten) en de managementwissel die hierop volgde. De "Leeuw" kende ook zijn problemen.

Zowel in de VSA (65% van de omzet) met verschillende winkelsluitingen als in België (23% van de omzet) waar marktaandeel verloren ging. Resultaat, het aandeel is sinds begin dit jaar in vrije val en het koersverlies bedraagt zo'n 40%.

Het was dan ook niet verwonderlijk te vernemen dat in het eerste kwartaal de operationele marge terugviel van 4,4% (Q1/2011) naar 3,5%.

Toch nam de omzet met 5,9% toe dankzij een dubbelcijferige groei. Deze groei is te danken aan Roemenië en Griekenland maar in die landen bedraagt de operationele marge slechts 1,8%.

Op vergelijkbare basis (zonder rekening te houden met overnames en/of desinvesteringen) ging de omzet in de VSA en België met 0,6% resp. 0,9% achteruit.

Delhaize zet in op 2 grote projecten

"We hebben twee grote projecten op stapel staan die voor een groeiversnelling moeten zorgen", zei Pierre Olivier Beckers in het artikel in Trends. Om zijn activiteiten te doen herleven, richt de "Leeuw" zich vooral op zijn belangrijkste markt.

Aan de overkant van de Atlantische Oceaan wil Delhaize sterk uitbreiden in de sector van de superdiscounts (zeer lage prijzen) via Bottom Dollar Food en wordt er veel geïnvesteerd in zijn ontwikkeling die eind 2010 in Philadelphia begon.

Met het merk Food Lion (het vlaggenschip in de VSA) wil de groep zowel "beter kunnen concurreren op het vlak van de prijzen" (net als zijn belangrijkste concurrent Wal-Mart) als zich geografisch uitbreiden door "de opening van 250 winkels" in de

staat Virginia.

Hieruit volgt wel dat de gedane investeringen om de activiteiten te stimuleren een grote impact hebben op de resultaten van Delhaize. Zo werden de kosten voor de sluiting van verschillende winkels op 167 miljoen euro geraamd en deze kosten waren groter dan de winst in hetzelfde kwartaal van 2011 (126 miljoen euro).

Op de goeie weg

Zoals we kunnen vaststellen, ondergaat Delhaize "voorlopig" een negatieve impact op zijn rendabiliteit en wordt voor eind 2012 een daling van de operationele winst verwacht van 15% tot 20% omwille van de strategie van lagere prijzen.

Maar de groep is volgens Arnaud Delaunay ook "op schema om de doelstelling van een jaarlijkse kostenbesparing van 500 miljoen euro eind 2012" te behalen omdat al bijna 425 miljoen euro werd gerealiseerd.

Met de koersval van het aandeel wordt Delhaize op de beurs ondergewaardeerd en als men rekening houdt met het feit dat al het slechte nieuws achter de rug is, zullen langetermijnbeleggers hun oog op het aandeel laten vallen.

Want aan een koers/winstverhouding van 6,40, een intrinsieke waarde van 32 euro en een brutodividendrendement van 5,70% presenteert er zich een mooie belegginsopportuniteit.

Maar Delaunay heeft nu iets meer aandacht voor de negatieve vooruitzichten van de afgelopen dagen in de sector van de consumptiegoederen (Procter & Gamble, Danone).

Ongunstige tijden voor de uitbaters van supermarkten Arnaud Delaunay van Leleux denkt hierbij vooral aan de recente problemen van Carrefour (daling van de omzet in zijn Franse hypermarkten) en de managementwissel die hierop volgde. De "Leeuw" kende ook zijn problemen. Zowel in de VSA (65% van de omzet) met verschillende winkelsluitingen als in België (23% van de omzet) waar marktaandeel verloren ging. Resultaat, het aandeel is sinds begin dit jaar in vrije val en het koersverlies bedraagt zo'n 40%. Het was dan ook niet verwonderlijk te vernemen dat in het eerste kwartaal de operationele marge terugviel van 4,4% (Q1/2011) naar 3,5%. Toch nam de omzet met 5,9% toe dankzij een dubbelcijferige groei. Deze groei is te danken aan Roemenië en Griekenland maar in die landen bedraagt de operationele marge slechts 1,8%. Op vergelijkbare basis (zonder rekening te houden met overnames en/of desinvesteringen) ging de omzet in de VSA en België met 0,6% resp. 0,9% achteruit.Delhaize zet in op 2 grote projecten "We hebben twee grote projecten op stapel staan die voor een groeiversnelling moeten zorgen", zei Pierre Olivier Beckers in het artikel in Trends. Om zijn activiteiten te doen herleven, richt de "Leeuw" zich vooral op zijn belangrijkste markt. Aan de overkant van de Atlantische Oceaan wil Delhaize sterk uitbreiden in de sector van de superdiscounts (zeer lage prijzen) via Bottom Dollar Food en wordt er veel geïnvesteerd in zijn ontwikkeling die eind 2010 in Philadelphia begon. Met het merk Food Lion (het vlaggenschip in de VSA) wil de groep zowel "beter kunnen concurreren op het vlak van de prijzen" (net als zijn belangrijkste concurrent Wal-Mart) als zich geografisch uitbreiden door "de opening van 250 winkels" in de staat Virginia. Hieruit volgt wel dat de gedane investeringen om de activiteiten te stimuleren een grote impact hebben op de resultaten van Delhaize. Zo werden de kosten voor de sluiting van verschillende winkels op 167 miljoen euro geraamd en deze kosten waren groter dan de winst in hetzelfde kwartaal van 2011 (126 miljoen euro).Op de goeie weg Zoals we kunnen vaststellen, ondergaat Delhaize "voorlopig" een negatieve impact op zijn rendabiliteit en wordt voor eind 2012 een daling van de operationele winst verwacht van 15% tot 20% omwille van de strategie van lagere prijzen. Maar de groep is volgens Arnaud Delaunay ook "op schema om de doelstelling van een jaarlijkse kostenbesparing van 500 miljoen euro eind 2012" te behalen omdat al bijna 425 miljoen euro werd gerealiseerd. Met de koersval van het aandeel wordt Delhaize op de beurs ondergewaardeerd en als men rekening houdt met het feit dat al het slechte nieuws achter de rug is, zullen langetermijnbeleggers hun oog op het aandeel laten vallen. Want aan een koers/winstverhouding van 6,40, een intrinsieke waarde van 32 euro en een brutodividendrendement van 5,70% presenteert er zich een mooie belegginsopportuniteit. Maar Delaunay heeft nu iets meer aandacht voor de negatieve vooruitzichten van de afgelopen dagen in de sector van de consumptiegoederen (Procter & Gamble, Danone).