Intern is dat misschien wel zo, maar de grote buitenwereld controleren is simpelweg onmogelijk. De zeepbel die de Japanse yen is geworden, gaat vroeg of laat met een doffe knal uiteenspatten want de huidige situatie is onhoudbaar. Die dure yen is samen met het deflatie-scenario de achillespees van de Japanse economie

Handelsdeficiet kan begin van het einde zijn

Een signaal van het einde kan het opduiken van een handelsdeficiet zijn. Japan verliest in snel tempo terrein in een aantal sectoren die het land tot voor kort domineerde.

Dat geldt op de eerste plaats voor de auto-industrie, die zware klappen krijgt van de Duitse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse concurrenten.

Zowel qua kosten als qua kwaliteit was de Japanse automobielindustrie superieur ten opzichte van de branchegenoten, maar die tijd behoort nu tot het verleden.

De automobielindustrie is de hoeksteen van de Japanse economie. Wanneer de auto-industrie verdwijnt, dreigt Japan een arm land te worden.

De Amerikaanse branchegenoten hebben in recordtempo hun achterstand goedgemaakt, mede dankzij staatssteun zijn ze nu concurrentieel sterker.

Maar ook de elektronica-industrie verliest in snel tempo terrein aan de Aziatische concurrenten. Van alle nieuwe technologie is niets nog uit Japan afkomstig, het voorbeeld van Apple spreekt in dat verband boekdelen.

De export dreigt dus stil te vallen, waardoor de deficieten op de handelsbalans gaan oplopen. Op dat moment zal het buitenland niet meer bereid zijn om Japan te financieren, waarna de crash voor de yen niet lang meer op zich zal laten wachten.

Intern is dat misschien wel zo, maar de grote buitenwereld controleren is simpelweg onmogelijk. De zeepbel die de Japanse yen is geworden, gaat vroeg of laat met een doffe knal uiteenspatten want de huidige situatie is onhoudbaar. Die dure yen is samen met het deflatie-scenario de achillespees van de Japanse economie Handelsdeficiet kan begin van het einde zijnEen signaal van het einde kan het opduiken van een handelsdeficiet zijn. Japan verliest in snel tempo terrein in een aantal sectoren die het land tot voor kort domineerde. Dat geldt op de eerste plaats voor de auto-industrie, die zware klappen krijgt van de Duitse, Amerikaanse en Zuid-Koreaanse concurrenten. Zowel qua kosten als qua kwaliteit was de Japanse automobielindustrie superieur ten opzichte van de branchegenoten, maar die tijd behoort nu tot het verleden. De automobielindustrie is de hoeksteen van de Japanse economie. Wanneer de auto-industrie verdwijnt, dreigt Japan een arm land te worden. De Amerikaanse branchegenoten hebben in recordtempo hun achterstand goedgemaakt, mede dankzij staatssteun zijn ze nu concurrentieel sterker. Maar ook de elektronica-industrie verliest in snel tempo terrein aan de Aziatische concurrenten. Van alle nieuwe technologie is niets nog uit Japan afkomstig, het voorbeeld van Apple spreekt in dat verband boekdelen. De export dreigt dus stil te vallen, waardoor de deficieten op de handelsbalans gaan oplopen. Op dat moment zal het buitenland niet meer bereid zijn om Japan te financieren, waarna de crash voor de yen niet lang meer op zich zal laten wachten.