Heineken, goed voor 8,8 procent van de wereldbiermarkt, biedt 50 Singaporese dollar per aandeel aan Fraser & Neave, dat 40 procent van Asia Pacific Breweries (APB) bezit. Dat is 44 procent boven de beurskoers van midden juli, en zelfs het dubbele van de koers tijdens de lente.

Het zou betekenen dat Heineken 6 miljard Amerikaanse dollar veil heeft voor de Aziatische groep, brouwer van het Singaporese bier Tiger en licentiehouder van het Heineken-merk in de regio Azië-Pacific. Het bod waardeert APB op 17 fois zijn bedrijfsresultaat, terwijl bij de jongste grote overnames in de biersector gemiddeld 13 keer het bedrijfsresultaat werd betaald.

Maar Heineken heeft weinig keuze nu Thai Bev en Kindest, vennootschappen van de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi, respectievelijk 22 procent van Fraser & Neave en 8,4 procent van APB hebben gekocht. Kindest heeft bovendien een bod op nog eens 7,3 procent van APB uitgebracht van 55 dollar per aandeel. Het betekent wellicht dat Heineken zijn bod moet verhogen.

Heineken dreigt de grote verliezer te worden in deze strijd. Ofwel betaalt het te veel voor APB, ofwel krijgt het een andere grote aandeelhouder naast zich bij de Aziatische brouwer.

Cédric Boitte

www.accioz.be

Heineken, goed voor 8,8 procent van de wereldbiermarkt, biedt 50 Singaporese dollar per aandeel aan Fraser & Neave, dat 40 procent van Asia Pacific Breweries (APB) bezit. Dat is 44 procent boven de beurskoers van midden juli, en zelfs het dubbele van de koers tijdens de lente.Het zou betekenen dat Heineken 6 miljard Amerikaanse dollar veil heeft voor de Aziatische groep, brouwer van het Singaporese bier Tiger en licentiehouder van het Heineken-merk in de regio Azië-Pacific. Het bod waardeert APB op 17 fois zijn bedrijfsresultaat, terwijl bij de jongste grote overnames in de biersector gemiddeld 13 keer het bedrijfsresultaat werd betaald.Maar Heineken heeft weinig keuze nu Thai Bev en Kindest, vennootschappen van de Thaise miljardair Charoen Sirivadhanabhakdi, respectievelijk 22 procent van Fraser & Neave en 8,4 procent van APB hebben gekocht. Kindest heeft bovendien een bod op nog eens 7,3 procent van APB uitgebracht van 55 dollar per aandeel. Het betekent wellicht dat Heineken zijn bod moet verhogen.Heineken dreigt de grote verliezer te worden in deze strijd. Ofwel betaalt het te veel voor APB, ofwel krijgt het een andere grote aandeelhouder naast zich bij de Aziatische brouwer.Cédric Boittewww.accioz.be