Oorspronkelijk was het ESM volgens KBC Economic Research voorzien als opvolger van het tijdelijke EFSF, met dezelfde uitleencapaciteit.

Na de toekenning van de hulppakketten aan Ierland, Portugal en Griekenland werd echter snel duidelijk dat de bestaande capaciteit te beperkt was om geloofwaardig te zijn. Als compromis krijgt het ESM, naast de reeds toegekende hulppakketten, nu een bijkomend volume van 500 miljard EUR.

Bedrag is onvoldoende

Ondanks de grootte van dit bedrag, is dit volgens KBC Economic Research niettemin onvoldoende om desnoods ook cruciale EMU-landen zoals Spanje laat staan Italië te kunnen opvangen, indien de herfinanciering van hun overheidsschuld op de obligatiemarkten niet meer aan een realistisch rentepeil kan gebeuren.

De wankelheid van de hele ESM-constructie blijkt ook uit het feit dat Spanje en Italië zelf 30% van het te storten kapitaal in het ESM moeten leveren. Het feit dat de geplande hefboomwerking op het EFSF in de praktijk een stille dood is gestorven en de opkomende markten er niets voor voelen om via het IMF bij te dragen aan eventuele hulppakketten, maakt duidelijk dat al deze denkpistes aan de kern van het probleem voorbijgaan.

De oplossing voor de Europese schuldencrisis kan enkel komen door de combinatie van structurele economische én politieke hervormingen (in de richting van een solidair en federaal Europa), een gunstige internationale conjunctuur en de verdere bereidheid van de ECB om liquiditeiten ter beschikking te blijven stellen indien het voortbestaan van de EMU als dusdanig in het gedrang komt.

Oorspronkelijk was het ESM volgens KBC Economic Research voorzien als opvolger van het tijdelijke EFSF, met dezelfde uitleencapaciteit. Na de toekenning van de hulppakketten aan Ierland, Portugal en Griekenland werd echter snel duidelijk dat de bestaande capaciteit te beperkt was om geloofwaardig te zijn. Als compromis krijgt het ESM, naast de reeds toegekende hulppakketten, nu een bijkomend volume van 500 miljard EUR.Bedrag is onvoldoende Ondanks de grootte van dit bedrag, is dit volgens KBC Economic Research niettemin onvoldoende om desnoods ook cruciale EMU-landen zoals Spanje laat staan Italië te kunnen opvangen, indien de herfinanciering van hun overheidsschuld op de obligatiemarkten niet meer aan een realistisch rentepeil kan gebeuren. De wankelheid van de hele ESM-constructie blijkt ook uit het feit dat Spanje en Italië zelf 30% van het te storten kapitaal in het ESM moeten leveren. Het feit dat de geplande hefboomwerking op het EFSF in de praktijk een stille dood is gestorven en de opkomende markten er niets voor voelen om via het IMF bij te dragen aan eventuele hulppakketten, maakt duidelijk dat al deze denkpistes aan de kern van het probleem voorbijgaan. De oplossing voor de Europese schuldencrisis kan enkel komen door de combinatie van structurele economische én politieke hervormingen (in de richting van een solidair en federaal Europa), een gunstige internationale conjunctuur en de verdere bereidheid van de ECB om liquiditeiten ter beschikking te blijven stellen indien het voortbestaan van de EMU als dusdanig in het gedrang komt.