Jim Hossack, analist bij het gespecialiseerde AutoPacific, ziet geen enkel signaal dat er al een bodem in zicht is. Niemand heeft bovendien er ook maar enig idee waar die bodem zich ergens zou kunnen bevinden.

Op basis van de januari-cijfers zouden er dit jaar in de Verenigde Staten 9,60 miljoen nieuwe wagens worden verkocht, tegenover gemiddeld 16 miljoen op jaarbasis sinds het begin van dit decennium. De cijfers spreken boekdelen!

Op 17 februari moeten de autobedrijven in Washington gaan uitleggen hoe ze levensvatbaar willen blijven. Ze zullen met sterke argumenten voor de dag moeten komen om van de Amerikaanse overheid een lening van 17,40 miljard dollar te pakken te krijgen.

De problemen situeren zich vooral bij GM en Chrysler, maar ook Ford is op basis van de verkoopcijfers voor januari nog niet veilig thuis. Hossack sluit niet uit dat ook Ford vroeg of laat om steun zal moeten vragen.

Jesse Toprak, een collega bij auto-research bedrijf Edmunds.com, is van mening dat de Big Three niet gaan overleven wanneer de verkopen op de huidige niveaus blijven. Hij ziet bovendien niet alleen de Amerikanen, maar ook andere autobouwers nog in de problemen komen.

Hoe slecht de januari-cijfers wel waren, blijkt dat het van 1970 is geleden dat er op jaarbasis nog minder dan 10 miljoen auto's in de VS werden verkocht. Uiteraard is het jaar nog maar pas begonnen, maar de vooruitzichten zien er alleszins weinig bemoedigend uit. Bij Chrysler verwacht president James Press alleszins op korte en middellange termijn geen verbetering.

De situatie is zelfs zo ernstig dat er al openlijk vragen worden gesteld bij de overlevingskansen van de Amerikaanse auto-industrie. Sommige analisten gaan nog een stapje verder en vragen zich af op de VS überhaupt wel nog een auto-industrie nodig hebben. De lijdensweg van de Grote Drie lijkt nog niet achter de rug te zijn.

Jim Hossack, analist bij het gespecialiseerde AutoPacific, ziet geen enkel signaal dat er al een bodem in zicht is. Niemand heeft bovendien er ook maar enig idee waar die bodem zich ergens zou kunnen bevinden. Op basis van de januari-cijfers zouden er dit jaar in de Verenigde Staten 9,60 miljoen nieuwe wagens worden verkocht, tegenover gemiddeld 16 miljoen op jaarbasis sinds het begin van dit decennium. De cijfers spreken boekdelen!Op 17 februari moeten de autobedrijven in Washington gaan uitleggen hoe ze levensvatbaar willen blijven. Ze zullen met sterke argumenten voor de dag moeten komen om van de Amerikaanse overheid een lening van 17,40 miljard dollar te pakken te krijgen. De problemen situeren zich vooral bij GM en Chrysler, maar ook Ford is op basis van de verkoopcijfers voor januari nog niet veilig thuis. Hossack sluit niet uit dat ook Ford vroeg of laat om steun zal moeten vragen. Jesse Toprak, een collega bij auto-research bedrijf Edmunds.com, is van mening dat de Big Three niet gaan overleven wanneer de verkopen op de huidige niveaus blijven. Hij ziet bovendien niet alleen de Amerikanen, maar ook andere autobouwers nog in de problemen komen. Hoe slecht de januari-cijfers wel waren, blijkt dat het van 1970 is geleden dat er op jaarbasis nog minder dan 10 miljoen auto's in de VS werden verkocht. Uiteraard is het jaar nog maar pas begonnen, maar de vooruitzichten zien er alleszins weinig bemoedigend uit. Bij Chrysler verwacht president James Press alleszins op korte en middellange termijn geen verbetering. De situatie is zelfs zo ernstig dat er al openlijk vragen worden gesteld bij de overlevingskansen van de Amerikaanse auto-industrie. Sommige analisten gaan nog een stapje verder en vragen zich af op de VS überhaupt wel nog een auto-industrie nodig hebben. De lijdensweg van de Grote Drie lijkt nog niet achter de rug te zijn.