Een gevolg hiervan is dat verschillende institutionele beleggers (bv. Quest for Growth) de voorbije weken aankondigden om meer in bedrijven met activiteiten buiten de eurozone of in groeilanden te beleggen.

Een van die Europese bedrijven die een graantje meepikken van een beter economisch klimaat in de groeilanden is het Franse Alstom: ongeveer 50% van de bestellingen is afkomstig uit groeilanden.

Alstom is wereldmarktleider in de domeinen energie en transport. Haar activiteiten zijn onderverdeeld in 4 segmenten:

- Thermische energie (44% van omzet): gas- en steenkoolcentrales, kernergie, industriële processen, stoom,.. .

- Hernieuwbare energie (10% van omzet): vnl. waterkracht en wind, in mindere mate zonneënergie en nieuwe technologieën.

- Electriciteitsnetwerken (20% van omzet).

- Transport (26% van omzet): rollend materieel, signalisatie, systemen en diensten.

Voorbeelden van nieuwe bestellingen zijn: stoomturbines en generatoren voor een steenkoolcentrale in Zuid-Korea; stoomturbine voor Egypte; waterkrachtcentrale in Noord-Brazilië; levering van 122 windturbines in Noord-Oost-Brazilië; 1.365 km hoogspanningslijnen in Indië; substations voor elektriciteitsnetwerk in Noord-Irak; versterking van elektriciteitsnetwerken in Colombië; onderhoudscontract voor locomotieven gedurende 25 jaar voor de spoorwegen in Kazakhstan en volledige electrificatie van de belangrijkste metrolijn in Mexico City.

Lage koers/winstverhouding

Profiteren van de gunstige economische omgeving in groeilanden is een ding, als we daar relatief weinig moeten voor betalen, is dat volgens Gert De Mesure ook meegenomen. Zo noteert Alstom met een koers/winstverhouding van slechts 8,9 op de verwachte winst voor het boekjaar 2012/13.

Om die lage waardering beter in te kunnen schatten, moeten we even terug in de recente geschiedenis. Zo heeft Alstom twee relatief zwakke boekjaren achter de rug.

De activiteiten van Alstom reageren immers met een vertraging van 1 à 2 jaren op de economische evolutie. M.a.w. in de boekjaren 2010/11 en 2011/12 (eindigen einde maart) kreeg Alstom de gevolgen van de financieel economische crisis van 2008/09 te verwerken.

Sinds enkele kwartalen begint Alstom volgens Gert De Mesure dan ook te profiteren van het economische herstel van 2009/10 onder de vorm van hogere bestellingen.

In het eerste halfjaar bijvoorbeeld (eindigend op 30 september 2012) stegen de bestellingen 19%, waardoor het totale orderboek uitkomt op 52 miljard euro, wat werk inhoudt voor de volgende 2,5 jaar.

En de halfjaarresultaten gaven ook al een eerste indicatie van de betere gang van zaken. De omzet steeg 4%, de bedrijfswinst nam 14% toe, de nettowinst ging 11% hoger.